- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Transport
Lotnictwo - coraz większy emiter CO2 (10070)
2010-07-04Drukuj
Coraz większa dostępność podróżowania samolotami odrzutowymi to kolejne czynniki zwiększające emisję gazów cieplarnianych. Transport lotniczy to obecnie najszybciej rosnące źródło emisji dwutlenku węgla.
Śniegi Kilimandżaro, Tanzania. Lodowce na szczycie stopnieją w ciągu najbliższych lat.
Niedźwiedzie polarne, Kanada. Do życia potrzebują kry lodowej. Topnienie lodów Arktyki spowoduje zanik ich naturalnego habitatu i wymarcie dziko żyjących niedźwiedzi.
Rafy koralowe na Karaibach. Podniesienie się temperatury oceanów o 2°C spowoduje masowe wymieranie koralowców.
Malediwy, Ocean Indyjski. W związku z podnoszeniem się poziomu oceanów i wzrostem gwałtowności sztormów, zostaną zalane przez wodę i opuszczone.
Przemysł samochodowy życzliwie zauważa, że jeden Boeing 747 w ciągu 24h emituje tyle ile 250 aut przez rok. Hmmm.... Przelot z Europy do Australii i z powrotem to dla każdego z pasażerów emisja dwutlenku węgla o masie wielkiego słonia afrykańskiego, a jeśli doliczyć do tego budowę i utrzymanie samolotu i infrastruktury oraz wpływ będącego gazem cieplarnianym i wyzwalanego na dużej wysokości tlenku azotu, to wychodzi, że sumarycznie pasażer odpowiada za emisję 5-8 ton dwutlenku węgla. Z samego jednego przelotu w tę i z powrotem...
Rys. 1. W Wielkiej Brytanii transport lotniczy odpowiada za 7% emisji dwutlenku węgla.
Większość przelotów jest związana z ruchem turystycznym – takie wakacje na Malediwach lub weekend w Paryżu. Nie ma to nic wspólnego z życiową koniecznością. I znowu osobista przyjemność wygrywa z rozsądkiem i odpowiedzialnością. Transport osób to nie wszystko. Wiele bogatszych państw importuje produkty, które produkowane lub hodowane są taniej w odległych regionach świata. Transport, szczególnie lotniczy, takich produktów z odległego kraju do sklepu również oznacza emisję znacznych ilości dwutlenku węgla. Ciekawe, ilu ludzi, zajadając się sushi sprowadzonym samolotem z Japonii, jest świadomych jak koszmarne ilości dwutlenku węgla trafiły do atmosfery, aby zaspokoić ich wyrafinowane gusta kulinarne?
Co jeszcze ciekawsze, w Europie 45% lotów odbywa się na odległość poniżej 500km, którą bez problemu można przejechać pociągiem. Na skalę regionalną, w szczególności europejską, doskonałą alternatywą dla transportu lotniczego jest właśnie rozbudowa szybkich kolei łączących miasta kontynentu. Pociągi TGV jeżdżą z prędkością 300-320 km/h. Uwzględniając fakt, że pociąg dowozi pasażerów do centrum miasta, nie ma odpraw i innych "narzutów" związanych z przelotami, jest to doskonała alternatywa dla podróży w skali Europy.
Już teraz wzrost zrozumienia problemu przez ludzi skutkuje w niektórych krajach decyzjami o wstrzymaniu rozbudowy lotnisk i protestami społecznymi. I nie chodzi tu, jak wciąż jeszcze w Polsce, o skargi na hałas i niebezpieczeństwo katastrofy samolotu. W 2007 roku protesty przeciwko rozbudowie londyńskiego lotniska Heathrow byłby prowadzone nie tylko przez okolicznych mieszkańców, ale i tysiące ludzi sprzeciwiających się rozbudowie ze względu na chęć zwrócenia uwagi na wpływ masowych i de facto bezsensownych podróży lotniczych na klimat naszej planety.
Są też jednak przypadki popisywania się krańcową beztroską. "The Guardian" opublikował artykuł o zmianach klimatycznych, prezentując miejsca, z którymi w związku z globalny ocieplaniem się klimatu będziemy musieli wkrótce się pożegnać.
Już teraz wzrost zrozumienia problemu przez ludzi skutkuje w niektórych krajach decyzjami o wstrzymaniu rozbudowy lotnisk i protestami społecznymi. I nie chodzi tu, jak wciąż jeszcze w Polsce, o skargi na hałas i niebezpieczeństwo katastrofy samolotu. W 2007 roku protesty przeciwko rozbudowie londyńskiego lotniska Heathrow byłby prowadzone nie tylko przez okolicznych mieszkańców, ale i tysiące ludzi sprzeciwiających się rozbudowie ze względu na chęć zwrócenia uwagi na wpływ masowych i de facto bezsensownych podróży lotniczych na klimat naszej planety.
Są też jednak przypadki popisywania się krańcową beztroską. "The Guardian" opublikował artykuł o zmianach klimatycznych, prezentując miejsca, z którymi w związku z globalny ocieplaniem się klimatu będziemy musieli wkrótce się pożegnać.
Śniegi Kilimandżaro, Tanzania. Lodowce na szczycie stopnieją w ciągu najbliższych lat.
Niedźwiedzie polarne, Kanada. Do życia potrzebują kry lodowej. Topnienie lodów Arktyki spowoduje zanik ich naturalnego habitatu i wymarcie dziko żyjących niedźwiedzi.
Rafy koralowe na Karaibach. Podniesienie się temperatury oceanów o 2°C spowoduje masowe wymieranie koralowców.
Malediwy, Ocean Indyjski. W związku z podnoszeniem się poziomu oceanów i wzrostem gwałtowności sztormów, zostaną zalane przez wodę i opuszczone.
Wszystko pięknie, tylko że obok artykułu opisującego te zagrożone miejsca znajdowało się zaproszenie do ich odwiedzenia, wraz z informacjami o możliwości wykupienia wycieczek oraz sugestia, żeby nie troszczyć się nadmiernie o związaną z przelotami emisję gazów cieplarnianych, bo transport lotniczy to raptem 3% światowej emisji. Groza.
Trochę kojarzy się to z dowcipem o Legii Cudzoziemskiej: "Zaciągnij się do nas! Udasz się w dalekie kraje i poznasz wyjątkowych ludzi. I będziesz mógł ich zabić!"
Trochę kojarzy się to z dowcipem o Legii Cudzoziemskiej: "Zaciągnij się do nas! Udasz się w dalekie kraje i poznasz wyjątkowych ludzi. I będziesz mógł ich zabić!"
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podziel się swoją opinią
Za treść materiału odpowiada wyłącznie Fundacja – Instytut na Rzecz Ekorozwoju
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności