Transport drogowy odpowiada za blisko 1/5 całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE i w przeciwieństwie do innych sektorów nie odnotowuje żadnego znaczącego spadku. Do zmiany w tym zakresie ma się przyczynić pakiet Fit for 55, który wprowadza wymóg obniżenia średnich emisji z nowych samochodów o 55 proc. od 2030 roku i o 100 proc. pięć lat później. To oznacza, że od 2035 roku w UE nie będzie można sprzedawać nowych samochodów z silnikami spalinowymi.
Wbrew powszechnie panującym mitom, ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce nie stanowi większego problemu. W polskich miastach, wzdłuż autostrad i dróg szybkiego ruchu powstaje coraz więcej stacji ładowania. Pojazdy zeroemisyjne są przystosowywane do uzupełniania energii z coraz większa mocą, a operatorzy usług ładowania oferują abonamenty pozwalające optymalnie dostosować opłaty do potrzeb każdego kierowcy. Pamiętajmy także, że samochód elektryczny możemy także w wygodny sposób ładować ze zwykłego, domowego gniazdka, podobnie jak smartfona.
Jazda samochodem to dla wielu przyjemność, ale dla wielu niejednokrotnie koszmar. Jedziesz sobie spokojnie, a tu z tyłu cię poganiają, z boku zajeżdżają drogę bez kierunkowskazów, a często po prostu korek. Płynna jazda bez zatrzymań jest lepsza dla środowiska, niż ciągłe przyspieszanie i zwalnianie, ale ten fakt też ma swoje ograniczenia.
Pojawiło się trzecie z serii opracowań HCN przedstawiających związek pomiędzy działaniami na rzecz klimatu a zdrowiem. Niniejszy dokument przedstawia politykę, która może pomóc w walce z kryzysem klimatycznym, a jednocześnie przyczynić się do poprawy zdrowia ludzkiego, umożliwiając rządom krajowym jednoczesne podjęcie dwóch ważnych wyzwań. Wysiłki zmierzające do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C muszą iść w parze z osiągnięciem podstawowych korzyści zdrowotnych.
Apel w sprawie przywrócenia propozycji zmian zapisów dotyczących stref czystego transportu w projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
Jak donosiliśmy nieco ponad 2 lata temu, Londyn zdecydował się wprowadzić zaostrzoną Strefę Czystego Transportu, mającą na celu ograniczenie emisji tlenków azotu oraz PM2,5 z transportu. Minął niecały rok od przedstawienia ewaluacji pierwszych 10 miesięcy działania strefy. Jest skuteczna!
Ciepłe zimy, chłodne lata, susze, ulewy, nieprzewidywalne i niebezpieczne zjawiska pogodowe, to następstwa ocieplania klimatu. Za znaczną część tych zmian odpowiada nadmierna emisja CO₂ m.in. z transportu drogowego. Stanowi ona aż 25 proc. globalnej emisji. Remedium na zatrzymanie dalszych zmian środowiskowych są pojazdy zeroemisyjne.
Rozbudowa infrastruktury ładowania i rosnące zasięgi samochodów elektrycznych sprawiają, że z perspektywy elektromobilnych kierowców podróżowanie po Europie jest coraz bardziej komfortowe. Czy zeroemisyjnym autem można bez obaw wybrać się w wakacyjną podróż również w Polsce?
Choć przepisy o strefach czystego transportu (SCT) zniknęły ze zgłoszonej w lipcu do sejmu nowelizacji ustawy o elektromobilności, w kuluarach wciąż toczy się dyskusja, jak taka strefa miałaby wyglądać. Jakiś czas temu napisałem o tym, co w dotychczasowych przepisach o SCT nie było najlepsze, więc teraz czas napisać jak sobie taką strefę wyobrażam.
Dziennikarze najbardziej zaangażowani w budowanie świadomości społecznej w zakresie elektromobilności otrzymają nagrody w Konkursie e-Mobility Media Awards 2021, organizowanym przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Od dzisiaj (27.07.2021) redakcje gazet, czasopism, stacji radiowych, telewizyjnych, portali internetowych oraz dziennikarze mogą zgłaszać nominacje do konkursu poprzez stronę kampanii elektromobilni.pl. Jego wyniki poznamy już w październiku, podczas gali Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi.
Samochody elektryczne już dziś mogą oferować niższy całkowity koszt posiadania (TCO) niż pojazdy spalinowe. To konsekwencja tańszej eksploatacji i wdrożenia programów wsparcia ze środków publicznych. W ciągu kilku kolejnych lat ceny EV staną się niższe niż ceny pojazdów konwencjonalnych już na etapie nabycia.
Kapitalizm jest bardzo rozrzutnym systemem gospodarczym. Pozwala na konkurowanie ze sobą wielu podmiotów, z których nie każdy ma gwarancję osiągnięcia sukcesu i po jakimś czasie musi zrezygnować z działalności. Zasoby przeznaczone na jego funkcjonowanie, wybudowana tym celu infrastruktura często zostają zaprzepaszczone. Nic wielkiego, jeśli był to mały osiedlowy sklep, ale znacznie gorzej, jeśli było to warte wiele miliardów lotnisko.
W projekcie CAKE Instytutu Ochrony Środowiska-BIP pojawiło się niedawno nowe opracowanie pt.: „Polska Net-zero 2050 – mapa drogowa osiągnięcia wspólnotowych celów polityki klimatycznej dla Polski do 2050 roku”. Ustalenia, interpretacje i wnioski wyrażone w tym dokumencie są ustaleniami autorów, a niekoniecznie organizacji, z którą autorzy są powiązani.
Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) przy Instytucie Ochrony Środowiska-PIB przedstawiło mapę drogową dojścia Polski w 2050 roku do neutralności klimatycznej. Co jest dobre, a co wymaga jeszcze dyskusji, w tym opracowaniu?
Wczoraj odbyło się wysłuchanie publiczne w sprawie projektu programu operacyjnego FENIKS, czyli Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027. Już za trzy dni kończy się także termin składania uwag pisemnych do programu. W programie na wydatki rozwojowe przewidziane jest 25 mln EUR do rozdysponowania na poziomie krajowym.
Ciepłe zimy, chłodne lata, susze, ulewy, nieprzewidywalne i niebezpieczne zjawiska pogodowe, to następstwa ocieplania klimatu. Za znaczną część tych zmian odpowiada nadmierna emisja CO₂ m.in. z transportu drogowego. Stanowi ona aż 25 proc. globalnej emisji. Remedium na zatrzymanie dalszych zmian środowiskowych są pojazdy zeroemisyjne.
Od wczoraj można zgłaszać uwagi do Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowiska 2021-2027. Odbyła się już konferencja otwarcia na której przedstawiono projektu programu oraz Strategiczną Ocenę Oddziaływania na Środowisko. I są problemy. Z transportem.
Emisje z transportu w państwach członkowskich Unii Europejskiej stale rosną. Jeżeli Unia poważnie myśli o osiągnięciu celu Porozumienia Paryskiego, europejska polityka transportowa musi się radykalnie zmienić. W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych.
W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie "Wprowadzenie europejskiej polityki transportowej na ścieżkę neutralności klimatycznej" oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych. Raport wypowiada się także o Polsce.
Kolejna debata w walce o lepsze środowisko i bardziej efektywną energetykę w Polsce i na świecie za nami. Było ciekawie i odkrywczo. Zaproszeni eksperci poruszyli podczas debaty bardzo ważne kwestie, o których czasem nie zdajemy sobie sprawy z ich wpływu na środowisko. Oby jak najwięcej zaproponowanych rozwiązań, zostało wykonanych w prawdziwym świecie.
Największa w Europie flota ciężarówek jest zarejestrowana w Polsce. Obecnie niemal co trzecia ciężarówka na unijnym rynku należy do polskiej firmy przewozowej. Nasz kraj jest też jednym z trzech, obok Niemiec i Włoch, gdzie przewidywany jest najszybszy dalszy wzrost liczby tych pojazdów. Oznacza to też ogromne wyzwanie związane z przestawieniem transportu towarów na bezemisyjne tory.
– Polski przemysł lotniczy ma szansę zaistnieć w zielonej transformacji tego sektora – ocenia Marek Darecki, prezes Doliny Lotniczej. Jak wskazuje, „zazielenienie” lotnictwa to proces, od którego nie ma już odwrotu, a największy potencjał w dekarbonizacji tego sektora stwarza wykorzystanie ciekłego wodoru jako paliwa. – To właśnie chcemy robić w Dolinie Lotniczej – zaznacza ekspert. Szansą na rozwój prac w tym zakresie może być utworzenie Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
Debatować każdy może, czasem lepiej, a czasem gorzej. Ważne jednak by debatować, bo poruszane są wtedy ważne kwestie i współczesne problemy z którymi czasem trzeba się zmierzyć. Kolejna debata od portalu chronmyklimat.pl, będzie dotyczyła tematyki zmian w transporcie, które mogą korzystnie wpłynąć na klimat.
Polskie miasta należą̨ do jednych z najbardziej zanieczyszczonych w całej Europie, co roku plasując się na niechlubnym podium tych o najgorszej jakości powietrza. W znacznym stopniu przyczynia się do tego także transport drogowy, a naukowcy nie mają wątpliwości, że spaliny samochodowe mają bezpośredni wpływ na zdrowie i rozwój dzieci.
FPPE otwiera dyskusję na temat stref czystego transportu w Warszawie. W ramach kampanii “Strefa Czystego Transportu - zmiana, o której warto rozmawiać” Fundacja będzie pokazywać jaki wpływ wprowadzenie SCT może mieć na poprawę jakości powietrza, a tym samym zdrowia i życia mieszkanek i mieszkańców Warszawy.
Nie we wszystkich krajach dobrze zaplanowano wydatki na transport w krajowych planach odbudowy. Są w tej kategorii dwa przykładu z Polski, ale w sumie w innych krajach zakusy na finansowanie szkodliwych inwestycji są większe. Możecie głosować na www.cashawards.eu.
Linie lotnicze czy spalinowe autobusy wciąż mogą być finansowane z niektórych planów odbudowy. Poznajcie trzy nominowane w tej kategorii przykłady działań zaproponowanych do finansowania z funduszy UE. Głosujcie na www.cashawards.eu.
Aż 63%, a więc prawie dwie trzecie mieszkańców miast popiera wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w Europie po 2030 roku - wynika z nowego sondażu internetowego YouGov przeprowadzonego w 15 europejskich miastach. Ogólnoeuropejskie wycofanie ze sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi jest jedną z opcji wartych rozważenia przez unijnych prawodawców, którzy opracowują obecnie szeroko zakrojone przepisy mające na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku.
Prezentujemy główne tezy wystąpienia dr Wojciecha Szymalskiego podczas wysłuchania publicznego dotyczącego zielonej, zrównoważonej mobilności w Krajowym Planie Odbudowy. Wysłuchanie odbyło się 30 marca 2021 roku. Dr Szymalski wystąpił jako przedstawiciel strony społecznej. Jego wystąpienia można posłuchać w minucie -5:05 materiału video.
Ponad połowa Polaków wskazuje „Dzień bez samochodu” jako najbliższą im akcję ekologiczną. Aż 55% procent badanych wzięło w niej udział na przełomie ostatnich kilku lat. To dowód na to, że coraz bardziej zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości silników spalinowych, co nie powinno dziwić w kraju, którego jednym z największych wyzwań środowiskowych jest walka ze smogiem. Czy świadomość wpływa jednak na postawy zakupowe Polaków
w kontekście wyboru auta? Okazuje się, że niekoniecznie.
Od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej, a nawet już wcześniej, kolej otrzymuje olbrzymie środki finansowe na realizację inwestycji w infrastrukturę i tabor. W Polsce wiele się na kolei poprawiło, ale czy podoła ona nowym niskoemisyjnym wyzwaniom?
CE Delft przygotowało nowy raport dotyczący wpływu polityk transportowych na poziomie miast na redukcję zanieczyszczenia powietrza. Po lupą znalazły się m.in. strefy czystego transportu, opłaty za wjazd do miast czy strefy płatnego parkowania.
Euromonitor International opublikował raport dotyczący zrównoważonego podróżowania– znajdziemy w nim ranking państw spełniających wymagania zrównoważenia sektora turystyki. Polska zajęła w nim 21 miejsce z 99.
Już tylko dwa tygodnie dzieli nas od inauguracji raportu „Kolej dla klimatu – klimat dla kolei” – pierwszą tak ekspercką publikację opisującą kwestie ograniczania oddziaływania na środowisko w sektorze transportu zbiorowego.
Prawie co piąty Polak miał już okazję przynajmniej raz przejechać się samochodem elektrycznym – wynika z danych PSPA. To zasługa przede wszystkim car-sharingu. Współdzielone elektryki, które dla szerokiego grona Polaków stanowią pierwszy punkt styku z takimi pojazdami, nie pozwalają jednak na osiągnięcie rentowności biznesu. Z czterech takich usług dostępnych na polskim rynku, które były oparte wyłącznie na samochodach elektrycznych, trzy zakończyły już działalność.
Od dwóch lat próbujemy w Polsce wprowadzić strefy czystego transportu. Mają już takie Niemcy, Szwedzi, Anglicy, Belgowie, ale my zamiast naśladować najlepszych, wciąż próbujemy zrobić je po swojemu. I jak nam wychodzi? Też po polsku!
To, jakie efekty przyniesie wprowadzenie w miastach stref czystego transportu, do których nie będą mogły wjeżdżać auta najbardziej zanieczyszczające powietrze, pokazał przykład wiosennego lockdownu. – W marcu 2020 roku w Warszawie na stacji pomiarów w al. Niepodległości w ciągu trzech tygodni jakość powietrza poprawiła się o jedną czwartą – mówi Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego.
Kalkulator emisji CO2 to kolejne narzędzie uruchomione w ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl. Od teraz każdy kierowca lub potencjalny nabywca samochodu elektrycznego może obliczyć, w jakim stopniu zredukuje ślad węglowy swojego pojazdu w porównaniu do auta spalinowego na etapie eksploatacji. W przypadku niektórych modeli, przy rocznym przebiegu 15 tys. km, ładowanie energią ze źródeł odnawialnych ogranicza emisję dwutlenku węgla o ponad 3,5 tony!
W ślad za wskaźnikami zużycia energii w warszawskich środkach transportu pasażerskiego, publikujemy także wskaźniki emisyjne. Dzięki nim możemy porównywać ze sobą emisje gazów cieplarnianych związane z podróżowaniem samochodem czy komunikacją publiczną.
Jakkolwiek nie jest łatwo znaleźć dane o emisjach dla środków transportu pasażerskiego dla konkretnych miast na świecie (w zasadzie jest to prawie niemożliwe), zdecydowaliśmy się pokazać, jak środki transportu pasażerskiego w Warszawie emitują na tle środków transportu w innych krajach na świecie.