- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Zamieńmy "Fit for 55" w "Pasuje do 1,5°C" (21922)
2021-06-29Drukuj
Dane naukowe mówią głośno i wyraźnie: potrzebujemy bezprecedensowych działań w dziedzinie klimatu do 2030r., aby ograniczyć wzrost temperatury do 1,5°C do końca tego stulecia. Pomimo alarmowych dzwonków kierowanych przez tysiące naukowców oraz miliony młodych i obywateli maszerujących na rzecz zmian, niedawno "wzmocniony" cel klimatyczny UE polegający na "redukcji emisji netto o co najmniej 55% do 2030 r." nadal nie spełnia zobowiązań światowych wynikających z porozumienia paryskiego w celu ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5°C.
Nawet po przedstawieniu nowych zobowiązań klimatycznych, w tym ambitniejszego celu klimatycznego UE, świat nadal zmierza w kierunku globalnego wzrostu temperatury o co najmniej 2,5°C do końca bieżącego stulecia. Ten brak odpowiednich działań będzie kosztowny, co wpłynie na nasze życie, środki do życia, prawa podstawowe i gospodarkę. Jedna z największych na świecie grup ubezpieczeniowych, Swiss RE, szacuje, że wzrost temperatury o 2,5°C spowoduje utratę PKB w Europie o 8,0% do 2050 roku. Bezczynność klimatyczna będzie miała szczególnie ogromny wpływ na najbiedniejszych na świecie. Chociaż wzrost temperatury o 1,5°C nadal będzie stanowił zagrożenie dla eliminacji ubóstwa i nierówności, ograniczenie go do tego poziomu pozwoli utrzymać zrównoważony rozwój UE w zasięgu ręki.
Bądźmy ambitni
Dlatego TEŻ UE potrzebuje ambitnego prawodawstwa klimatycznego i energetycznego. Mając to na uwadze, czekamy na pakiet "Fit for 55", który zostanie przedstawiony przez Komisję Europejską w lipcu 2021 roku. Ten pakiet legislacyjny obejmie przegląd głównego prawodawstwa UE w zakresie klimatu i energii, tak aby odzwierciedlał cel redukcji emisji netto o co najmniej 55 % pod koniec dekady. A jednak ten poziom ambicji UE nie wystarczy, aby przedstawić jej sprawiedliwy wkład w osiągnięcie celu porozumienia paryskiego w wysokości 1,5°C. Jako bogata gospodarka i główny historyczny emitent UE powinna do 2030r. osiągnąć redukcję emisji o co najmniej 65%. Tylko tak istotne obniżki pozwolą nam utrzymać się w zgodzie z porozumieniem paryskim.
Wszystkie propozycje polityczne zawarte w pakiecie legislacyjnym Komisji powinny zatem odzwierciedlać najwyższy poziom ambicji i uczciwości, co pozwoli ogólnemu pakietowi przekroczyć niewystarczający cel 55% i utorować drogę do osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej w 2040r. Aby to osiągnąć, następujące cele w zakresie energii i klimatu do 2030 r. muszą być zgodne z celem porozumienia paryskiego:
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 50 % w sektorach nieobjętych ETS (transport drogowy, budynki, rolnictwo i odpady) oraz o co najmniej 70 % w sektorach ETS (zarówno w porównaniu z emisjami w 2005 r.);
- ponad podwojenie pochłaniania netto z sektora użytkowania gruntów i leśnictwa (w porównaniu z pochłanianiem w 1990 r.);
- Co najmniej 45% oszczędności energii (w porównaniu z przewidywanym zużyciem energii w 2030 r.);
- Udział energii ze źródeł odnawialnych w zużyciu energii końcowej wynoszący co najmniej 50%.
Państwa członkowskie muszą pamiętać, że jako pierwsze są odpowiedzialne za przełożenie tych celów na działanie i odpowiedzialność za ich realizację. Jednak są one również pierwszymi, które zbierają wszystkie korzyści płynące z czystej i sprawiedliwej transformacji. Kraje europejskie mają ogromny potencjał stopniowego wycofywania paliw kopalnych, zwiększania odnawialnych źródeł energii i zwiększania oszczędności energii. Co więcej, dzięki odnowionemu budżetowi UE oraz instrumentowi na rzecz naprawy i odporności państwa członkowskie mają szansę na jednorazową zmianę, a tylko w tym roku otworzy się okno, aby zapewnić finansowanie trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu procesu inwestycyjnego, który sprzyja sprawiedliwej transformacji.
Dynamika zmian rośnie
Pójście na politykę kompatybilną o 1,5°C jest wykonalne, a osiągnięcie znacznie wyższych celów w zakresie klimatu i energii jest więcej niż osiągalne. Musimy stworzyć zbliżający się pakiet legislacyjny w sprawie klimatu i energii "Fit for 1.5°C", aby stawić czoła kryzysowi klimatycznemu w trybie pilnym udowodnionym przez naukę i poprowadzić globalny ruch na rzecz wdrożenia zgodnych polityk porozumienia paryskiego. Pozwoli to UE na wprowadzenie na pokład innych dużych emitentów, takich jak USA i Chiny, a także wielu krajów rozwijających się i gospodarek wschodzących na całym świecie. Nadszedł czas, aby unijni decydenci zintensyfikowali swoją grę w celu ochrony Europejczyków, naszych źródeł utrzymania i gospodarki. Musimy działać teraz!
Źródło: CAN EUROPE
Podobne artykuły
- „Czy Polska będzie Fit for 55%?” – podsumowanie debaty
Jesteśmy już za 4 i ostatnią debatą na temat współczesnych działań klimatycznych. Tym razem tematem przewodnim były unijne restrykcje związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych. Kogo można było zobaczyć i posłuchać na debacie? O jakich zagadnieniach opowiadali zaproszeni goście?
Więcej
- Przedsiębiorczość
Polscy piłkarze przegrali ostatni mecz grupowy na mistrzostwach Europy i wracają do domu. Polscy siatkarze przegrali ostatni mecz grupowy w Lidze Narodów, ale awansowali finału, tzw.: Final Four. W tym samym czasie w Jasionce pod Rzeszowem w G2A Arena odbywał się 8. Kongres Bussiness Without Limits.
Więcej
- Nieszczelności w infrastrukturze gazowej w całej Europie - wycieka metan ocieplający planetę
Metan, jeden z silnych gazów cieplarnianych wypływa z infrastruktury gazu ziemnego w całej Unii Europejskiej z powodu wycieków i odpowietrzania.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności