- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Polityka klimatyczna
Trzeba dopasować pakiet "Fit for 55%" do polityki klimatycznej miast - List Otwarty Burmistrzów Miast Europejskich (21945)
2021-07-14Drukuj
Nowe i zmienione prawodawstwo klimatyczne w Europie musi umożliwić miastom osiągnięcie neutralności klimatycznej do połowy wieku, w tym poprzez zachęcanie do większej renowacji budynków i stymulowanie przejścia na czystą energię, piszą europejscy burmistrzowie.
Poniższy list otwarty podpisało 10 burmistrzów z całej Europy (pełna lista na dole).
Nowy cel UE polegający na zmniejszeniu emisji o 55% do 2030 r. – oraz cel neutralności klimatycznej do 2050 r. – zapisany w pierwszym europejskim prawie klimatycznym stanowią pozytywny i zachęcający krok w kierunku, aby Europa stała się pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie. Teraz istotne jest, aby prawodawstwo Fit for 55 wspierało ekologiczne i sprawiedliwe ożywienie oraz pomaga w zwiększaniu skalowania sprawdzonych rozwiązań w zakresie dostarczania bardziej ekologicznej i sprawiedliwej przyszłości.
Jako burmistrzowie europejskich miast wszyscy jesteśmy na pierwszej linii zmian klimatycznych, a miniony rok pokazał również, jak ważne jest, aby nasze władze miejskie zarządzały równie egzystencjalnymi zagrożeniami, takimi jak pandemia COVID-19. Pomimo tego bezprecedensowego wyzwania, nadal działamy zgodnie z naszymi celami klimatycznymi i w dostarczaniu krytycznych transformacji sektorowych, których potrzebujemy, i które, mamy nadzieję, mogą zainspirować pakiet Fit for 55.
Zebraliśmy się, aby odpowiedzieć na pakiet Fit for 55, którym jest Fit for Cities i umożliwia rozwój miast kompaktowych, zielonych i integracyjnych. Pakiet "Fit for Cities" musi być ambitny. Proponujemy, aby UE odpowiadała poziomowi ambicji, w którym miasta są pionierskie; zwracamy się do UE i wszystkich państw członkowskich o uczynienie miast kluczowymi partnerami w walce ze zmianą klimatu; i tylko po to, aby przejście do europy neutralnej pod względem klimatu stworzyło dobre, zielone miejsca pracy i przyniosło korzyści wszystkim obywatelom w równym stopniu.
Potrzebujemy prawodawstwa, które pomoże osiągnąć cele europejskiego zielonego ładu. W szczególności powinna dążyć do osiągnięcia następujących wyników:
1. Mobilność: podniesienie celów w zakresie redukcji emisji CO2 dla pojazdów drogowych w celu dostosowania się do dróg bezemisyjnych UE 2050 i stopniowego wycofywania nowych samochodów z silnikami benzynowymi i diesla tak szybko, jak to możliwe, a najpóźniej do 2035 r. Zapewnienie, aby paliwa alternatywne i infrastruktura ładowania były wdrażane zgodnie z priorytetami miast, zaspokajając potrzeby wszystkich użytkowników dróg miejskich. Umożliwienie i zachęcanie miast do bycia przewodnikami w obszarach bezemisyjnych promujących zmiany modalne i napędzających przejście na pojazdy bezemisyjne.
2. Budynki: stworzenie odpowiednich warunków umożliwiających funkcjonowanie nowych budynków na poziomie zerowym netto do 2030 r., a wszystkie budynki do 2050 r. dzięki zwiększeniu stawek za renowację. Wymaga to odblokowania inwestycji dla wszystkich rodzajów budynków (infrastruktury publicznej, handlowej, mieszkalnej, dziedzictwa kulturowego i społecznego) oraz rozwiązania problemu jakości renowacji, w tym głębokich lub etapowych renowacji. Przegląd dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) powinien utorować drogę do finansowania, które podkreśla i wspiera cały cykl życia sektora budowlanego.
3. Czysta energia: umożliwienie przejścia na zdecentralizowane, z digitalizowane, zdemokratyzowane i w pełni zdekarbonizowane sieci elektroenergetyczne z inwestycjami ukierunkowanymi na masowe zwiększanie zdolności odnawialnych, stopniowe wycofywanie niesłabnących zasobów węgla i gazu z jasnymi terminami i środkami przejściowymi oraz wprowadzenie ogrzewania i chłodzenia na drogę do pełnej dekarbonizacji do 2050 r., w tym poprzez elektryfikację.
4. Sprawiedliwa transformacja: neutralność klimatyczna musi zostać osiągnięta poprzez sprawiedliwą transformację i walkę z ubóstwem energetycznym. Ambitniejsze cele będą wymagały nowych umiejętności i szkoleń oraz stworzą wysokiej jakości lokalne miejsca pracy. Jednak grupy szczególnie wrażliwe i gospodarstwa domowe ubogie w energię powinny być wspierane z dotacji bezpośrednich i środków alternatywnych.
5. Ustalanie cen emisji dwutlenku węgla: rozszerzenie systemu handlu uprawnieniami do emisji na sektor budowlany i transportowy musi być połączone z solidnymi środkami ochrony najbardziej narażonych grup przed wszelkimi negatywnymi skutkami związanymi na przykład z kosztami utrzymania. Przyszłe dochody z ustalania cen emisji dwutlenku węgla muszą zostać przeznaczone na wsparcie działań w dziedzinie klimatu i sprawiedliwą transformację we wszystkich miastach europejskich.
Dzięki zaangażowaniu w tworzenie bardziej ekologicznej, zdrowszej i bardziej sprzyjającej włączeniu społecznemu przyszłości dla swoich mieszkańców, miasta już podejmują działania w tym zakresie i zapewniają lepszą jakość powietrza i żywności, poprawiają wskaźniki recyklingu, zmniejszają ilość odpadów i zwalczają nierówności w swoich miastach. Działania te nie tylko stawiają je na drodze do neutralności klimatycznej, ale także rozpoczynają zielone i po prostu ożywienie po COVID-19, w tym tworzenie milionów wysokiej jakości zielonych miejsc pracy.
Aby zapewnić, że ożywienie gospodarcze będzie ekologiczne i sprawiedliwe, konieczna jest ściślejsza współpraca między władzami krajowymi i lokalnymi w celu zwiększenia skali rozwiązań, zwłaszcza w ramach krajowych planów naprawy gospodarczej i zapewnienia, że inwestycje odpowiadają potrzebom miast w okresie wydatków na lata 2021–27. Zarówno reformy polityki, jak i inwestycje będą niezbędne do osiągnięcia celu redukcji emisji o 55 % do 2030 r. Pakiet Fit for 55 może przyczynić się do osiągnięcia unijnych ambicji klimatycznych oraz pobudzić zielone i sprawiedliwe ożywienie gospodarcze. Dzięki zapewnieniu miastom znaczącej roli do odegrania w tym krytycznym czasie oraz dzięki wykorzystaniu ich wiedzy i wiedzy fachowej, polityka klimatyczna UE stanie się bardziej zrównoważona, sprzyjająca włączeniu społecznemu i odporna.
Jesteśmy gotowi współpracować, aby wspólnie zaprojektować zieloną, zdrową i bezpieczną dla klimatu przyszłość Europy.
Podpisany przez:
- Ahmed Aboutaleb, burmistrz Rotterdamu,
- Kostas Bakoyannis, burmistrz Aten,
- Philippe Close, burmistrz Miasta Brukseli,
- Ada Colau, burmistrz Barcelony,
- Gergely Karácsony, burmistrz Budapesztu,
- Anna König Jerlmyr, burmistrz Sztokholmu,
- Fernando Medina, burmistrz Lizbony,
- Virginia Raggi, burmistrz Rzymu,
- Giuseppe Sala, burmistrz Mediolanu,
- Dr Eckart Würzner, Burmistrz Heidelbergu
Podobne artykuły
- Czas pokazać najlepsze praktyki GOZ: konkurs "GOZpodarz 2021"
Zapraszamy do udziału w konkursie “GOZpodarz 2021”, promującym dobre praktyki związane z ideą Gospodarki Obiegu Zamkniętego! Konkurs skierowany jest do przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych organizacji.
Więcej
- Niszczycielskie pożary na wschodzie Rosji, w Kolumbii Brytyjskiej i w zachodnich Stanach Zjednoczonych
Służba Monitorowania Atmosfery Copernicus informuje, że regiony we wschodniej Rosji, w szczególności Republika Sacha w Dalekowschodnim Okręgu Federalnym, są silnie dotknięte pożarami, wykazując intensywną aktywność pożarową porównywalną z poprzednimi latami. Również w Kolumbii Brytyjskiej wybuchają niszczycielskie pożary.
Więcej
- Walka ze śmieciami: czy da się na nich oszczędzać?
Kolejne dyrektywy wprowadzają zamieszanie w samorządach, a podwyżki cen uderzają po kieszeniach mieszkańców. Dodatkowo zauważalne są problemy ze składowaniem, a kontrola recyklingu nie ma się najlepiej. Polska to kraj, który najmniej inwestuje w gospodarkę odpadami. A powinna, bo da się na tym w dłuższej perspektywie oszczędzić zarówno przestrzeń, jak i pieniądze. Według założeń UE do 2025 roku Polska powinna osiągnąć 55% poziom recyklingu odpadów komunalnych. Jak to osiągnąć?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności