- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
PARYŻ COP21
Czy ETS pomoże krajom rozwijającym się? (18739)
2015-07-27Drukuj
Po roku 2020 wejdzie w życie reforma europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS). Jest szansa, że dzięki niej uda się zebrać nawet 80 mld euro na rzecz walki ze zmianami klimatu. Część z tej kwoty może popłynąć do krajów rozwijających się.
Komisja Europejska chce, aby część dochodów pochodzących z handlu pozwoleniami na emisje dwutlenku węgla, a chodzi o miliardy euro rocznie, była przeznaczona na finansowanie projektów klimatycznych w krajach rozwijających się. Według branżowego magazynu „Carbon Pulse” taki zapis miałby duże znaczenie dla międzynarodowych negocjacji klimatycznych na konferencji COP21 w Paryżu. Kraje rozwinięte muszą bowiem przekonać kraje rozwijające się do odchodzenia od spalania węgla, gwarantując im w zamian środki na budowę alternatywnych źródeł energii.
Zmienność cen i rezerwa pozwoleń
Duża zmienność cen pozwoleń na emisje w ramach ETS uniemożliwiała wiarygodne prognozowanie owych cen i podejmowanie długofalowych decyzji inwestycyjnych w energetyce. Nadmiar pozwoleń na rynku obniżył ich wartość do poziomu, przy którym dużym wytwórcom energii nie opłacało się inwestować w technologie niskoemisyjne.
To dlatego 8 lipca br. Parlament Europejski przyjął przepisy umożliwiające stworzenie rezerwy stabilizacyjnej w ETS. Pozwolą one, począwszy od 2019 r., na kontrolę cen pozwoleń do emisji dzięki wprowadzeniu systemu kwotowego. Według ekspertów system kwotowy może doprowadzić do wzrostu cen tony emisji dwutlenku węgla do 15 euro do roku 2020 (obecnie 7,2 euro za tonę).
– Ta rezerwa będzie odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu cen emisji na poziomie stymulującym innowacje w zakresie wydajności energetycznej. Pozwoli to UE osiągnąć swój cel redukcji emisji dwutlenku węgla o 40% do roku 2030 – stwierdził europoseł i sprawozdawca reformy ETS Ivo Belet (Belgia, EPL).
Skąd wziąć pieniądze?
W czerwcu br. Pascal Canfin (Partia Zielonych) i Alain Grandjean (ekonomista) poproszeni zostali przez francuski rząd o analizę nowych metod finansowania działań na rzecz klimatu. W swoim raporcie stwierdzają, że transfer jednej czwartej dochodów z ETS na rzecz projektów klimatycznych mógłby zaowocować środkami rzędu 56–79 mld euro w latach 2015–2030. Ich scenariusz zakłada wzrost cen tony węgla aż do 34 euro w 2030 roku.
Autorzy analizy opowiedzieli się także za tym, by jedna trzecia tych środków została przekazana krajom rozwijającym się.
Canfin i Grandjean widzą również źródło dodatkowych funduszy: z mechanizmów kompensacji emisji CO2. Kompensacje są wypłacane przez sektor transportu lotniczego oraz morskiego.
Stanowisko Polski i dalsze kroki
Minister środowiska Maciej Grabowski określił w czerwcu br. stanowisko Polski wobec nadchodzącego międzynarodowego szczytu klimatycznego COP21. Podkreślił on, że realizacja postulatów europejskiej polityki klimatycznej będzie prowadziła do zwiększenia polskiego bezpieczeństwa energetycznego oraz jest szansą dla polskiej gospodarki.
Reforma ETS musi zostać jeszcze ratyfikowana przez Radę UE w konfiguracji ministrów środowiska, która odbędzie się 18 września. Jeżeli tak się stanie, przepisy wejdą w życie w roku 2019.
Opracowanie, uzupełnienia, część śródtytułów i wytłuszczenia: Marta Śmigrowska. Źródło: Euractiv.pl
Podobne artykuły
- Rezerwa stabilizacyjna jednak od roku 2019
Rezerwa stabilizacyjna unijnego rynku uprawnień do emisji CO 2 prawdopodobnie zacznie działać od początku roku 2019. Kraje „starej Unii” świętują kolejny krok na drodze do niskoemisyjnej gospodarki, zaś w Polsce już rozpoczęło się liczenie kosztów.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności