- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Nauka o klimacie
Najzimniejsza wiosna w Europie od 2013 roku; z kolei majowe temperatury powyżej średniej (21894)
2021-06-09Drukuj
Serwis Zmian Klimatu Copernicus (C3S) realizowany przez Europejskie Centrum Średnioterminowych Prognoz Pogody na zlecenie Unii Europejskiej, regularnie publikuje comiesięczne biuletyny klimatyczne informujące o zaobserwowanych zmianach w globalnej temperaturze powietrza przy powierzchni, pokrywie lodowej morskiej i zmiennych hydrologicznych. Wszystkie zgłoszone odkrycia opierają się na analizach komputerowych wykorzystujących miliardy pomiarów z satelitów, statków, samolotów i stacji pogodowych na całym świecie.
Temperatura przy powierzchni w maju 2021 r.:
- Średnia temperatura na świecie w maju 2021 roku była o 0,26°C wyższa niż w latach 1991-2020.
- Dla całej Europy, maj 2021 r. był o 0,46°C poniżej średniej z lat 1991-2020
- W zachodniej Grenlandii, Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie oraz w północnej i zachodniej Rosji temperatury były znacznie powyżej średniej.
- W maju nad południowymi i środkowymi Stanami Zjednoczonymi, częściami północnej Kanady, południowo-środkową Afryką, większością Indii, wschodnią Rosją i wschodnią Antarktydą wystąpiły temperatury poniżej średniej.
Temperatury powietrza przy powierzchni wiosną 2021 roku (marzec-maj)
- Globalna mapa wiosennych (od marca do maja) anomalii temperaturowych zasadniczo pokazuje ten sam wzór, jak ten przedstawiony powyżej dla maja, na przykład na dużej części Europy poniżej średniej
- Średnia temperatura wiosny w Europie była o 0,45° C niższa od średniej w sezonie z lat 1991-2020, co oznacza najzimniejszą wiosnę w Europie od 2013 r.
Mapa i powyższe dane pochodzą z baz ECMWF Copernicus Climate Change Service’s ERA5. Średnie powierzchniowe temperatury w regionie europejskim dotyczą tylko lądu z następującymi granicami długości/szerokości geograficznej: 25W-40E, 34N-72N.
C3S zastosował się do zalecenia Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO), aby wykorzystać ostatni 30-letni okres do obliczania średnich klimatycznych, a ostatnio zmienił się na okres referencyjny 1991-2020 dla Biuletynów Klimatycznych C3S. Jednak dla przejrzystości przedstawiono liczby i grafiki zarówno dla nowego, jak i poprzedniego okresu (1981-2010).
Źródło: copernicus.eu
Podobne artykuły
- Podsumowanie debaty „Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?”
Kolejna debata w walce o lepsze środowisko i bardziej efektywną energetykę w Polsce i na świecie za nami. Było ciekawie i odkrywczo. Zaproszeni eksperci poruszyli podczas debaty bardzo ważne kwestie, o których czasem nie zdajemy sobie sprawy z ich wpływu na środowisko. Oby jak najwięcej zaproponowanych rozwiązań, zostało wykonanych w prawdziwym świecie.
Więcej
- Czego potrzebuje transport na drodze do neutralności klimatycznej?
Emisje z transportu w państwach członkowskich Unii Europejskiej stale rosną. Jeżeli Unia poważnie myśli o osiągnięciu celu Porozumienia Paryskiego, europejska polityka transportowa musi się radykalnie zmienić. W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych.
Więcej
- O Polskim transporcie w raporcie CAN-Europe
W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie " Wprowadzenie europejskiej polityki transportowej na ścieżkę neutralności klimatycznej " oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych. Raport wypowiada się także o Polsce.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności