- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
- Polityka klimatyczna
- Nauka o klimacie
- Zielona gospodarka
- Inicjatywy lokalne
- Energetyka
- Transport
- ADAPTACJA
- PARYŻ COP21
więcej
Polityka klimatyczna
Nauka o klimacie
Zielona gospodarka
Inicjatywy lokalne
Energetyka
Energetyka
Nowa ustawa o rynku mocy (20155)
2017-06-12Drukuj
W związku z rozpoczętymi pracami nad planowaną ustawą regulującą rynek mocy w Polsce, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przygotowała opracowanie "Jakościowa ocena wpływu wprowadzenia rynku mocy na emisyjność krajowego systemu elektroenergetycznego (KSE)".
Zgodnie z podstawowymi założeniami o rynku mocy wytwórcy energii otrzymują wynagrodzenie nie tylko za energię elektryczną dostarczoną, ale przede wszystkim za gotowość do jej dostarczenia. Energia finansowana z rynku mocy musi być ekonomiczna oraz efektywna i prowadzić do postępu cywilizacyjnego, a nie służyć podtrzymywaniu tradycyjnego modelu elektroenergetyki.
Natomiast system jaki proponuje projekt wykazuje pewną dwoistość celów, ponieważ z jednej strony ma bilansować moc w okresach szczytowego zapotrzebowania, a z drugiej wspierać opłacalność inwestycji zwiększających moce produkcyjne przeznaczone do pracy długoczasowej. Ten dualizm celów, może spowodować, że w Polsce w wyniku ustawy będą wspierane głównie elektrownie węglowe (nawet te restrukturyzowane i nowo budowane), a państwo nie jest zainteresowane wspieraniem ekologicznych źródeł energii takich jak moce dostarczane z OZE czy też rozwiązań typu zarządzanie popytem czy też elastyczność popytu czy też włączanie instalacji przemysłowych posiadających rezerwy do KSE.
Z oceny skutków regulacji (OSR) wynika, że łączne koszty rynku mocy w ciągu pobierania opłaty przez 10 lat od wejścia w życie zmian wyniosą prawie 26,9 mld zł, z czego dla odbiorców przemysłowych 2,1 mld zł, dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dużych przedsiębiorstw niebędących odbiorcami przemysłowymi prawie 15 mld zł, a dla gospodarstw domowych prawie 7 mld zł. W niedalekiej przyszłości regulacje jakie wprowadzi ustawa rynek mocy mogą doprowadzić do wzrostu cen energii dla pojedynczych gospodarstw domowych o blisko 85 zł rocznie, a dla mikro- małych i średnich przedsiębiorstw kilkakrotnie razy więcej, co oczywiście odbije się na cenach ich produktów i usług dla indywidualnych klientów.
Opracowanie zawiera również analizę dwóch scenariuszy: scentralizowanego oraz zdecentralizowanego. Realizacja scenariusza scentralizowanego może zablokować postęp cywilizacyjny w energetyce o ile będzie finansował technologie schyłkowe. Drugi scenariusz (zdecentralizowany) może stworzyć nowoczesną gospodarkę, o ile będzie koncentrował się na efektywności i energetyce rozproszonej z magazynami i siecią typu SMART.
Kolejnym aspektem, który porusza opracowanie jest emisja CO2. W tradycyjnym modelu, gdzie elektrownie węglowe wspierane są przez państwo, emisja dwutlenku węgla będzie wyższa niż przy modelu wykorzystującym OZE.
Publikacja kompleksowo analizuje pod kątem jakościowym poziom emisji dwutlenku węgla, w zależności od wybranego scenariusza oraz wariantu. W ramach scenariusza pierwszego (centralnego) rozważane są trzy warianty: pierwszy "wiatr i słońce" drugi – "jądrowy" oraz trzeci – "węglowy". Wariant "wiatr i słońce" przynosi wartości średnie w ograniczaniu emisji, natomiast scenariusze "węglowe" i "jądrowy" są niekorzystne przy czym ten ostatni jest najmniej realny ze względu na dalekie w czasie uruchomienie źródeł jądrowych. W ramach scenariusza drugiego (zdecentralizowanego) analizowane były warianty: "wyczerpujący aktualne dostępne zasoby węglowe"; "importowy" oraz "wiatr i słońce". Najkorzystniejsze wartości otrzymano w ramach wariantu "wiatr i słońce" oraz „importowego", a wartości średnie dla wariantu "wyczerpujący aktualne dostępne zasoby węglowe". Zestawiając wszystkie wartości uzyskujemy najkorzystniejszy model energetyczny.
Źródło: Instytut na rzecz Ekorozwoju
Pliki do pobrania
-
A qualitative assessment of the effect of the introduction of the capacity market on the CO2 intensity of the Polish Power System
ENGLISH VERSION
-
Jakościowa ocena wpływu wprowadzenia rynku mocy na emisyjność krajowego systemu elektroenergetycznego
ZAPOZNAJ SIĘ Z ZAGROŻENIAMI JAKIE NIESIE ZE SOBĄ NOWA USTAWA O RYNKU MOCY
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności