Zielona gospodarka
Firmy chcą lepszej ochrony klimatu (10265)
2010-10-22
29 europejskich firm, w trosce o wzmocnienie europejskiej gospodarki, nowe miejsca pracy i bezpieczeństwo inwestycji, wezwało Unię Europejską do zwiększenia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych z 20 do 30% do roku 2020. WWF jest jednym z inicjatorów tego apelu.
Po raz pierwszy tak duża i tak zróżnicowana grupa przedsiębiorców wezwała Unię do podniesienia celu redukcji odpowiedzialnych za zmiany klimatu gazów cieplarnianych. Wśród firm, które podpisały deklarację „Bardziej ambitna europejska polityka klimatyczna korzystna dla gospodarki i miejsc pracy” (Increasing Europe’s Climate Ambition will be Good for the EU Economy and Jobs) znalazły się:
Acciona, Alstom, Asda, Atkins, Barilla, BNP Paribas, BSkyB, Capgemini, Centrica plc, Climate Change Capital, Crédit Agricole, DHV Group, Elopak, Eneco, F&C Asset Management, GE Energy, Johnson Controls Inc, Kingfisher, Google, Marks and Spencer, Nike, Philips Lighting, SKAI Group of Companies, Sony Europe, Standard Life, Swiss Re, Tryg, Thames Water oraz Vodafone.
Szerokie grono sygnatariuszy deklaracji odzwierciedla fakt, że wśród firm różnych sektorów gospodarki rośnie przekonanie o konieczności prowadzenia przez Unię bardziej ambitnej polityki klimatycznej. Jej rewizja jest, zdaniem przedstawicieli biznesu, niezbędna w celu utrzymania konkurencyjnej pozycji Unii na rozwijającym się rynku niskowęglowych dóbr i usług. Gospodarka oparta w znaczącym stopniu na wykorzystaniu węgla wyklucza ich zdaniem niskie koszty. Wzywają oni do podwyższenia celu redukcyjnego, a tym samym napędzenia zyskownych niskowęglowych inwestycji.
Ambitne decyzje w polityce klimatycznej przyczynią się do poprawy efektywności i innowacyjności gospodarki. Skorzystają na nich zarówno społeczeństwo, jak i biznes. Europejska polityka ochrony klimatu nie stanowi zagrożenia dla gospodarki. Wręcz przeciwnie – może być zapowiedzią nowej fali innowacji – mówi Wojciech Stępniewski, Kierownik projektu „Klimat i energia” WWF Polska.
Obecny cel unijny zakłada zmniejszenie emisji o 20% do 2020 r., w stosunku do poziomu z roku 1990. Zdaniem sygnatariuszy apelu jest on zbyt niski. Stwierdzają oni między innymi, że podniesienie celu pobudzi wzrost gospodarczy i stworzy nowe miejsca pracy, wzmocni konkurencyjność europejskiej gospodarki i zapewni Unii bezpieczeństwo energetyczne. Podkreślają także, że w wyniku ostatniego kryzysu gospodarczego ograniczenie emisji stało się o wiele prostsze i tańsze.
Inicjatorem deklaracji są The Climate Group, The Cambridge Programme for Sustainability Leadership oraz WWF Climate Savers Programme. Dokument został wysłany do Komisji Europejskiej, Rady Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz do obecnej Prezydencji. Niestety, mimo apelu, Rada ds. Środowiska na spotkaniu w tamtym tygodniu odłożyła podjęcie decyzji w sprawie podniesienia celu na przyszły rok. Wynikało to między innymi z negatywnego stanowiska Polski w tej sprawie. Ministrowie podkreślili jednak także, że decyzja taka jest konieczna, jeżeli Unia ma spełnić swoje cele redukcji zaplanowane na 2050 rok.
Stanowisko biznesu pokrywa się z ostatnimi wypowiedziami trzech europejskich ministrów ds. klimatu – brytyjskiego Chris Huhne, francuskiego Jean-Louis Borloo i niemieckiego Normbert Röttgen. Podkreślali oni niedawno, że podniesienie celu do 30% nie załamałoby unijnej gospodarki, ale pomogłoby Europie utrzymać konkurencyjność na poziomie Indii, Chin, Japonii i USA.
źródło: WWF
www.wwf.pl
Acciona, Alstom, Asda, Atkins, Barilla, BNP Paribas, BSkyB, Capgemini, Centrica plc, Climate Change Capital, Crédit Agricole, DHV Group, Elopak, Eneco, F&C Asset Management, GE Energy, Johnson Controls Inc, Kingfisher, Google, Marks and Spencer, Nike, Philips Lighting, SKAI Group of Companies, Sony Europe, Standard Life, Swiss Re, Tryg, Thames Water oraz Vodafone.
Szerokie grono sygnatariuszy deklaracji odzwierciedla fakt, że wśród firm różnych sektorów gospodarki rośnie przekonanie o konieczności prowadzenia przez Unię bardziej ambitnej polityki klimatycznej. Jej rewizja jest, zdaniem przedstawicieli biznesu, niezbędna w celu utrzymania konkurencyjnej pozycji Unii na rozwijającym się rynku niskowęglowych dóbr i usług. Gospodarka oparta w znaczącym stopniu na wykorzystaniu węgla wyklucza ich zdaniem niskie koszty. Wzywają oni do podwyższenia celu redukcyjnego, a tym samym napędzenia zyskownych niskowęglowych inwestycji.
Ambitne decyzje w polityce klimatycznej przyczynią się do poprawy efektywności i innowacyjności gospodarki. Skorzystają na nich zarówno społeczeństwo, jak i biznes. Europejska polityka ochrony klimatu nie stanowi zagrożenia dla gospodarki. Wręcz przeciwnie – może być zapowiedzią nowej fali innowacji – mówi Wojciech Stępniewski, Kierownik projektu „Klimat i energia” WWF Polska.
Obecny cel unijny zakłada zmniejszenie emisji o 20% do 2020 r., w stosunku do poziomu z roku 1990. Zdaniem sygnatariuszy apelu jest on zbyt niski. Stwierdzają oni między innymi, że podniesienie celu pobudzi wzrost gospodarczy i stworzy nowe miejsca pracy, wzmocni konkurencyjność europejskiej gospodarki i zapewni Unii bezpieczeństwo energetyczne. Podkreślają także, że w wyniku ostatniego kryzysu gospodarczego ograniczenie emisji stało się o wiele prostsze i tańsze.
Inicjatorem deklaracji są The Climate Group, The Cambridge Programme for Sustainability Leadership oraz WWF Climate Savers Programme. Dokument został wysłany do Komisji Europejskiej, Rady Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz do obecnej Prezydencji. Niestety, mimo apelu, Rada ds. Środowiska na spotkaniu w tamtym tygodniu odłożyła podjęcie decyzji w sprawie podniesienia celu na przyszły rok. Wynikało to między innymi z negatywnego stanowiska Polski w tej sprawie. Ministrowie podkreślili jednak także, że decyzja taka jest konieczna, jeżeli Unia ma spełnić swoje cele redukcji zaplanowane na 2050 rok.
Stanowisko biznesu pokrywa się z ostatnimi wypowiedziami trzech europejskich ministrów ds. klimatu – brytyjskiego Chris Huhne, francuskiego Jean-Louis Borloo i niemieckiego Normbert Röttgen. Podkreślali oni niedawno, że podniesienie celu do 30% nie załamałoby unijnej gospodarki, ale pomogłoby Europie utrzymać konkurencyjność na poziomie Indii, Chin, Japonii i USA.
źródło: WWF
www.wwf.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl