Zielona gospodarka
Będzie szybka kolej do Zakopanego i Nowego Sącza? (18397)
2015-04-10Inicjatorzy kampanii Pociąg-autobus-góry przekazali minister infrastruktury Marii Wasiak list poparcia dla budowy linii kolejowej przez Podłęże, dzięki której podróż z Krakowa do Zakopanego skróciłaby się do 90 minut. Decyzja, czy warta 6 mld zł inwestycja zostanie zrealizowana, ma zapaść w ciągu kilku miesięcy.
Pod przygotowanym przez aktywistów apelem podpisało się 24 znanych mieszkańców Podhala, w tym m.in. parlamentarzyści, samorządowcy, przedsiębiorcy, dziennikarze i sportowcy. Inwestycja dotyczy budowy linii kolejowej przez Podłęże oraz modernizacji istniejących już fragmentów, dzięki czemu dojazd z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90 minut, a do Nowego Sącza - do godziny. W ramach modernizacji obecna linia kolejowa nr 99 prowadząca do Zakopanego zostałaby przystosowana do prędkości 120-160 km/h, a jej przepustowość zwiększyłaby się do dwóch par pociągów na godzinę.
Obecnie ponad 80% turystów przyjeżdża na Podhale samochodem. Koleje przegrywają walkę o klienta również z autobusami, gdyż pociąg do Zakopanego jedzie okrężną trasą przez Suchą Beskidzką. Zdaniem aktywistów, postulowana inwestycja spowoduje, że w 2024 roku udział aut w przewozach na trasie z Krakowa do Zakopanego spadnie do 33%, a aż 40% przyjezdnych będzie wybierało kolej.
Źródło: pociagautobusgory.pl
Koszty przeminą, korzyści będą trwać wiecznie
Podczas spotkania inicjatorzy kampanii przekonywali minister Wasiak o tym, że budowa linii jest kluczowa dla rozwoju Podhala, Beskidu Wyspowego oraz Sądecczyzny. – Problemów transportowych Podhala, współtworzących fatalny wizerunek regionu, nie da się rozwiązać bez budowy szybkiej linii kolejowej, która zmniejszy ilość przyjeżdżających samochodów – stwierdził Piotr Manowiecki, koordynator kampanii.
W spotkaniu wzięli udział m.in. poseł Andrzej Gut-Mostowy, senator Stanisław Hodorowicz, Piotr Manowiecki, koordynator kampanii "Pociąg-autobus-góry" oraz aktywiści kampanii „Lokomotywa – Koalicja Kolei Galicyjskiej”. Senator Hodorowicz zwrócił uwagę, że budowa umożliwi nie tylko wygodny dojazd mieszkańcom i turystom, ale również transport towarów z zakładów przemysłowych w okolicach Nowego Sącza. Wójt gminy Dobra Benedykt Węgrzyn przypomniał słowa XIX-wiecznego prezydenta Krakowa Józefa Dietla, który radnym, wahającym się, czy zgodzić się na budowę kosztownej kanalizacji, miał powiedzieć, że „koszty przeminą, a korzyści będą trwać wiecznie”.
Minister Wasiak poinformowała, że na budowę linii zostały zarezerwowane środki i że w najbliższych miesiącach zostaną zakończone prace przygotowawcze, w wyniku których będzie mogła podjąć ostateczną decyzję co do realizacji inwestycji.
Kolejny etap kampanii
Przekazanie listu to zwieńczenie pierwszego etapu kampanii Pociąg-autobus-góry. W kolejnym aktywiści chcą skupić się na przekonywaniu do konieczności odtworzenia lokalnego systemu transportu publicznego na Podhalu. – To obecnie zadanie transportowe nr 1 dla naszych samorządów. Pasażer przyjeżdżający tu pociągiem, musi na miejscu mieć możliwość poruszania się dobrze zorganizowaną komunikacją autobusową – podkreślają. – Warto zwrócić uwagę, że w 2017 r. zacznie w pełni obowiązywać ustawa o transporcie publicznym, która daje samorządom narzędzia, umożliwiające organizację i zarządzanie transportem zbiorowym – dodają.
Marek Józefiak, Chrońmy Klimat
Źródło: Pociąg-autobus-góry
http://pociagautobusgory.pl/
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl