Transport
Transport przyjaźniejszy ludziom i środowisku (10084)
2010-05-26
„Wybierz komunikację publiczną, to korzystniejsze!” - taki transparent, skierowany do warszawskich kierowców, pojawił się 20 maja przy Alejach Jerozolimskich na wysokości Ronda de Gaulle'a w ramach happeningu Fundacji Nasza Ziemia pt. „Transport przyjaźniejszy ludziom i środowisku”.
źródło: Fundacji Nasza Ziemia
www.naszaziemia.pl
Celem przedsięwzięcia było pokazanie kierowcom i mieszkańcom stolicy, jak można w sposób alternatywny do podróżowania samochodem poruszać się po mieście.
W happeningu udział wzięli Pani Sylwia Gliwa - aktorka i przyjaciel Fundacji Nasza Ziemia, Leszek Drogosz - wicedyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta oraz uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 301 w Warszawie, członkowie Klubu Naszej Ziemi. Gospodarzem i prowadzącym happening był Sławek Brzózek - wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia.
Rozpoczynając happening, Sławek Brzózek, Wiceprezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia, przekonywał: „Środowisko możemy i musimy chronić codziennie, bo to niezbędne dla zachowania naszego zdrowia i życia - zwłaszcza w mieście. Najlepszą do tego drogą jest formuła zrównoważonego rozwoju, a przykładowym łatwym sposobem jej realizacji – właśnie racjonalny transport czyli transport wydajny ekonomicznie, wygodny dla użytkowników i oszczędny, a tym samym sprzyjający środowisku.”
Następnie odbyła się prezentacja środków transportu alternatywnych do transportu osobowego. Mały aktorski popis dały dzieciaki ze Szkoły Podstawowej nr 301 z warszawskiego Bemowa, które zaprezentowały przestrzenną symulację mającą na celu porównanie autobusów i samochodów osobowych. Przy pomocy kółek hula-hop, które imitowały samochody osobowe, uczniowie pokazali, jak wiele miejsca w porównaniu do autobusu zajmują pojedyncze pojazdy, które przewożą znacznie mniej osób - 1 autobus, do którego w sposób komfortowy zmieści się 100 osób, zajmuje tyle miejsca co 4 samochody, w których w godzinach szczytu podróżuje średnio 4-5 osób, a zmieści się w nich maksymalnie osób 20 (czyli w czterech samochodach osobowych 1/5 tego, co w 1 autobusie).
Symulacja nie zaprezentowała wszystkich zalet transportu masowego. Należy bowiem dodać, że podróżowanie komunikacją miejską jest tańsze. Posiadając bilet miesięczny, możemy pokonać nieograniczoną liczbę kilometrów, przy czym nie musimy płacić za parkowanie w centrum miasta. Te same pieniądze wystarczą na zakup 20 litrów paliwa, z którego większość spalona zostanie w korkach. Co więcej, samochód osobowy, pokonując jeden kilometr, emituje do atmosfery średnio na jednego pasażera 140 gramów szkodliwego dwutlenku węgla, a także inne zanieczyszczenia. Autobus przewożący 80 osób – zaledwie 11 gramów na statystycznego pasażera. To nie tylko indywidualne korzyści finansowe, ale również pozytywny wpływ na klimat miasta – czyli w konsekwencji, na nasze warunki do życia.
Podczas happeningu zostały również zaprezentowane możliwości poruszania się po mieście za pomocą coraz bardziej popularnego wśród warszawiaków roweru czy chociażby hulajnogi.
Pan Leszek Drogosz, wicedyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta, który sam dojeżdża do pracy komunikacją miejską, zauważył: "Warszawa podpisała Porozumienie Burmistrzów, w którym zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 20% do 2020 r. Transport w Warszawie jest odpowiedzialny za prawie 15% emisji CO2, z tego ponad 4/5 to emisja z transportu indywidualnego. Rezygnując z samochodu na rzecz transportu publicznego i roweru pomagamy chronić klimat i dbamy o jakość powietrza w Warszawie. W ciągu ostatnich 3 lat Warszawa przeprowadziła duże inwestycje zmierzające do poprawy komfortu podróżowania komunikacja publiczną. Wspólny bilet, bilet seniora, wyznaczenie buspasów, system Parkuj i Jedź to tylko część działań mających na celu zachęcenie mieszkańców stolicy do wybierania komunikacji publicznej. Wspólnie z Gazetą Wyborczą promujemy akcję „Kręć Warszawo - maj miesiącem rowerowym stolicy”, która ma zachęcić Warszawiaków do korzystania z jednośladów. Wprowadziliśmy również możliwości znakowania rowerów. Dzięki tej inicjatywie, w razie ich odzyskania po kradzieży, policja będzie mogła odnaleźć właściciela i zwrócić mu sprzęt. Warszawscy rowerzyści będą mogli spać spokojniej.”
Z roll-upa ustawionego na placyku pod Empikiem na uczestników i widzów happeningu spoglądał Wawek, ekologiczny mieszkaniec stolicy, który podpowiadał warszawiakom, jak jednocześnie dbać o klimat i o swoje miasto poprzez wykonywanie codziennych prostych czynności, takich jak całkowite wyłączanie z prądu urządzeń elektrycznych, prowadzenie segregacji odpadów, kupowanie lokalnych produktów czy też właśnie korzystanie z komunikacji publicznej. Podejmowanie przez warszawiaków takich prośrodowiskowych działań z pewnością przyczyni się do tego, że Warszawa będzie czystsza, piękniejsza, bardziej zielona i przyjazna zarówno ludziom, jak i zwierzętom. Wielu przechodniów, którzy pojawili się w okolicy Ronda de Gaulle'a około godz. 11.00 otrzymało „na pamiątkę” z rąk biorących udział w happeningu uczniów zakładkę prezentującą „10 zwyczajów Wawka”.
W happeningu udział wzięli Pani Sylwia Gliwa - aktorka i przyjaciel Fundacji Nasza Ziemia, Leszek Drogosz - wicedyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta oraz uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 301 w Warszawie, członkowie Klubu Naszej Ziemi. Gospodarzem i prowadzącym happening był Sławek Brzózek - wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia.
Rozpoczynając happening, Sławek Brzózek, Wiceprezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia, przekonywał: „Środowisko możemy i musimy chronić codziennie, bo to niezbędne dla zachowania naszego zdrowia i życia - zwłaszcza w mieście. Najlepszą do tego drogą jest formuła zrównoważonego rozwoju, a przykładowym łatwym sposobem jej realizacji – właśnie racjonalny transport czyli transport wydajny ekonomicznie, wygodny dla użytkowników i oszczędny, a tym samym sprzyjający środowisku.”
Następnie odbyła się prezentacja środków transportu alternatywnych do transportu osobowego. Mały aktorski popis dały dzieciaki ze Szkoły Podstawowej nr 301 z warszawskiego Bemowa, które zaprezentowały przestrzenną symulację mającą na celu porównanie autobusów i samochodów osobowych. Przy pomocy kółek hula-hop, które imitowały samochody osobowe, uczniowie pokazali, jak wiele miejsca w porównaniu do autobusu zajmują pojedyncze pojazdy, które przewożą znacznie mniej osób - 1 autobus, do którego w sposób komfortowy zmieści się 100 osób, zajmuje tyle miejsca co 4 samochody, w których w godzinach szczytu podróżuje średnio 4-5 osób, a zmieści się w nich maksymalnie osób 20 (czyli w czterech samochodach osobowych 1/5 tego, co w 1 autobusie).
Symulacja nie zaprezentowała wszystkich zalet transportu masowego. Należy bowiem dodać, że podróżowanie komunikacją miejską jest tańsze. Posiadając bilet miesięczny, możemy pokonać nieograniczoną liczbę kilometrów, przy czym nie musimy płacić za parkowanie w centrum miasta. Te same pieniądze wystarczą na zakup 20 litrów paliwa, z którego większość spalona zostanie w korkach. Co więcej, samochód osobowy, pokonując jeden kilometr, emituje do atmosfery średnio na jednego pasażera 140 gramów szkodliwego dwutlenku węgla, a także inne zanieczyszczenia. Autobus przewożący 80 osób – zaledwie 11 gramów na statystycznego pasażera. To nie tylko indywidualne korzyści finansowe, ale również pozytywny wpływ na klimat miasta – czyli w konsekwencji, na nasze warunki do życia.
Podczas happeningu zostały również zaprezentowane możliwości poruszania się po mieście za pomocą coraz bardziej popularnego wśród warszawiaków roweru czy chociażby hulajnogi.
Pan Leszek Drogosz, wicedyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta, który sam dojeżdża do pracy komunikacją miejską, zauważył: "Warszawa podpisała Porozumienie Burmistrzów, w którym zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 20% do 2020 r. Transport w Warszawie jest odpowiedzialny za prawie 15% emisji CO2, z tego ponad 4/5 to emisja z transportu indywidualnego. Rezygnując z samochodu na rzecz transportu publicznego i roweru pomagamy chronić klimat i dbamy o jakość powietrza w Warszawie. W ciągu ostatnich 3 lat Warszawa przeprowadziła duże inwestycje zmierzające do poprawy komfortu podróżowania komunikacja publiczną. Wspólny bilet, bilet seniora, wyznaczenie buspasów, system Parkuj i Jedź to tylko część działań mających na celu zachęcenie mieszkańców stolicy do wybierania komunikacji publicznej. Wspólnie z Gazetą Wyborczą promujemy akcję „Kręć Warszawo - maj miesiącem rowerowym stolicy”, która ma zachęcić Warszawiaków do korzystania z jednośladów. Wprowadziliśmy również możliwości znakowania rowerów. Dzięki tej inicjatywie, w razie ich odzyskania po kradzieży, policja będzie mogła odnaleźć właściciela i zwrócić mu sprzęt. Warszawscy rowerzyści będą mogli spać spokojniej.”
Z roll-upa ustawionego na placyku pod Empikiem na uczestników i widzów happeningu spoglądał Wawek, ekologiczny mieszkaniec stolicy, który podpowiadał warszawiakom, jak jednocześnie dbać o klimat i o swoje miasto poprzez wykonywanie codziennych prostych czynności, takich jak całkowite wyłączanie z prądu urządzeń elektrycznych, prowadzenie segregacji odpadów, kupowanie lokalnych produktów czy też właśnie korzystanie z komunikacji publicznej. Podejmowanie przez warszawiaków takich prośrodowiskowych działań z pewnością przyczyni się do tego, że Warszawa będzie czystsza, piękniejsza, bardziej zielona i przyjazna zarówno ludziom, jak i zwierzętom. Wielu przechodniów, którzy pojawili się w okolicy Ronda de Gaulle'a około godz. 11.00 otrzymało „na pamiątkę” z rąk biorących udział w happeningu uczniów zakładkę prezentującą „10 zwyczajów Wawka”.
źródło: Fundacji Nasza Ziemia
www.naszaziemia.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl