Transport

Producenci aut zawyżają czas potrzebny na ograniczenie emisji CO2 (10011)

2010-11-12


img style='float:left; margin: 0 6px 6px 0;'Według raportu „Jak czyste są samochody Europy?”, opublikowanego 4 listopada br. przez organizację Transport & Environment (T&E), europejscy producenci samochodów są gotowi na osiągnięcie unijnych limitów emisji CO2.
Jeden z producentów samochodów, Toyota, spełnił swój cel na rok 2015 sześć lat wcześniej. Wyniki raportu sugerują, że producenci uprzednio zawyżyli czas potrzebny na wprowadzenie w życie limitów emisji CO2 przez samochody. Dlatego według autorów raportu T&E cele dla samochodów dostawczych, będące obecnie przedmiotem dyskusji, powinny zostać zaostrzone.

Zmniejszenie emisji CO2 przez pojazdy jest bezpośrednio związane z poprawą efektywności paliwowej.

W 2008 roku producenci agresywnie lobbowali za przesunięciem terminu zmniejszenia średniej emisji CO2 w nowych samochodach na 130 g/km o trzy lata. Jos Dings, dyrektor T&E powiedział: "Trzy lata temu przedstawiciele przemysłu samochodowego mówili, że nie mogą osiągnąć celów emisji CO2 przez auta na czas, a dziś osiągają je lata przed planowanym terminem. Teraz w tej samej branży mówi się, że limitów emisji CO2  przez samochody dostawcze nie sposób osiągnąć. Nadszedł moment sprawdzenia wiarygodności takich oświadczeń”.

Rozwój technologii w dużej mierze wyjaśnia poprawę. Kryzys jest tylko częściowo za nią odpowiedzialny.

Według raportu, producenci samochodów odnotowali rekordowy spadek o 5,1% w emisji CO2 w ubiegłym roku. Wielu analityków i komentatorów sądzi, że to głównie z powodu kryzysu finansowego, a także dzięki dotacjom rządowym na nowe samochody (tzw. „scrappage schemes”), które wpłynęły na przesunięcie popytu konsumentów na tańsze, zazwyczaj mniejsze, a tym samym bardziej wydajne, samochody.

Dings powiedział: "Te dane wskazują, że ubiegłoroczna, znaczna poprawa efektywności zużycia paliwa nie była tylko jednorazowym przypadkiem, spowodowanym przez przejście na mniejsze samochody. Producenci wprowadzają kolejne technologie oszczędzające paliwo. Tak więc tendencja ograniczania emisji CO2 ma charakter strukturalny i będzie się utrzymywać, również gdy rynek powróci do normy. Regulacje dot. emisji CO2 zdają egzamin".

Najnowsze dane wskazują, że Toyota zrobiła największy postęp w redukcji emisji CO2 w roku ubiegłym (o 10%), a obecnie jest najbliżej osiągnięcia swojego celu na 2015 rok. BMW, firma, która dokonała największego postępu w 2007 i 2008 roku, osiągnęła zaledwie 2% spadek w 2009 roku.

Więcej informacji o raporcie:
www.transportenvironment.org/how_clean_are_europe-s_cars/


źródło: Transport & Environment, fot. © Unia Europejska, 2010
www.transportenvironment.org


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl