Transport

Kolej spowolni Euro 2012 (13810)

2012-02-02


PKP Polskie Linie Kolejowe nie spełnią żadnej z własnych prognoz odnośnie czasów podróży pociągami podczas Euro 2012.

W styczniu 2010 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – prezentując dokument „Stan przygotowań polskiej infrastruktury kolejowej do Euro 2012" – podała prognozowane czasy podróży koleją między miastami-gospodarzami piłkarskich mistrzostw, zapewniając, iż „parametry techniczne zmodernizowanych linii umożliwią w 2012 r. przejazd w podanych czasach".

Dziś – gdy wszedł w życie rozkład jazdy, który obowiązywał będzie do końca 2012 r. – wszystko już wskazuje na to, że PKP PLK nie spełnią własnych prognoz na ani jednej z tras łączących miasta, w których będą odbywać się mecze mistrzostw Euro 2012.

Jak przed dwoma laty zapowiadały PKP PLK, czas jazdy z Warszawy do Poznania w 2012 r. miał wynosić 2 godz. 19 min. Najszybszym pociągom, które nie zatrzymują się nigdzie po drodze (ExpressInterCity „Lech" i „Fredro"), do osiągnięcia planowanego czasu przejazdu brakuje 10 min.

Dla pociągów kategorii TLK i InterRegio rozkładowy czas jazdy z Warszawy do Poznania wynosi od 2 godz. 54 min. do 3 godz. 31 min. (czyli do 1 godz. 12 min. ponad prognozę). Relację z Warszawy do Wrocławia mieliśmy podczas Euro 2012 pokonywać w 4 godz. 23 min. (lub nawet w 3 godz. 58 min. za sprawą ewentualnej rewitalizacji odcinka Koniecpol – Opole).

Tymczasem rozkładowy czas najszybszego połączenia Warszawy z Wrocławiem (ExpressInterCity „Fredro") wynosi 4 godz. 57 min. Są jednak i takie pociągi jak TLK „Baczyński", którego rozkładowy czas jazdy między stolicami Mazowsza i Dolnego Śląska to aż 6 godz. 55 min.

Prowadzona modernizacja na linii z Warszawy do Gdańska miała na mistrzostwa Euro 2012 przynieść czas przejazdu wynoszący 2 godz. 57 min. Do spełnienia tej prognozy brakuje ponad dwóch godzin! Czas jazdy najszybszego pociągu z Warszawy do Gdańska (Express „Norwid") w rozkładzie jazdy na 2012 r. wynosi bowiem 5 godz. 2 min. 

Totalną kompromitacją okazują się prognozy dotyczące linii z Krakowa do Przemyśla, kluczowego ciągu łączącego Polskę z współorganizującą mistrzostwa Euro 2012 Ukrainą. Według planów PKP PLK sprzed dwóch lat, z Krakowa do Przemyśla pociągi jechać miały 2 godz. 46 min. – tymczasem rozkładowy czas jazdy najszybszego na tej trasie połączenia wynosi 4 godz. 29 min. (co ciekawe, jest to czas pociągu InterRegio, który trasę Kraków – Przemyśl pokonuje o 5 min. szybciej niż Express „Małopolska").

Trasę z Poznania do Wrocławia pociągi podczas Euro 2012 miały pokonywać w 2 godz. 4 min. – tymczasem rozkładowy czas przejazdu w tej relacji wynosi od 2 godz. 22 min. do 2 godz. 47 min. Z Poznania do Gdańska, wedle prognoz PKP PLK, pociągi miały jechać 3 godz. 22 min. – jednak w rzeczywistości rozkładowy czas jazdy wynosi od 3 godz. 46 min. do 3 godz. 52 min.

  

źródło: Z Biegiem Szyn


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl