Polityka klimatyczna

Konferencja Klimatyczna w Cancun COP 16. Forum Branży Towarów Konsumpcyjnych walczy o dobry klimat (8655)

2010-12-03


W trakcie pierwszego dnia szczytu klimatycznego w Meksyku, Forum Branży Towarów Konsumpcyjnych (Consumer Goods Forum) zaproponowało dwie kluczowe inicjatywy przeciwdziałające zmianom klimatycznym: działania mające na celu zatrzymanie procesu wylesiania oraz wyeliminowanie z użycia gazów chłodniczych, które także mają wpływ na zmiany klimatu.  
Wylesianie to jedna z najważniejszych przyczyn zmian klimatycznych, odpowiadająca obecnie za zwiększenie ilości gazów cieplarnianych w atmosferze o 17%. Branża towarów konsumpcyjnych coraz częściej stosuje soję, olej palmowy, wołowinę, papier i tekturę, co stanowi ekonomiczną zachętę do wycinania lasów. 

Forum Branży Towarów Konsumpcyjnych zobowiązało się do wykorzystania wspólnych zasobów w celu obniżenia poziomu wylesiania netto do zera do roku 2020. 

Sir Terry Leahy z firmy Tesco oraz Paul Polman z koncernu Unilever, odpowiedzialni za program Forum w zakresie ochrony środowiska naturalnego, stwierdzili: „Jesteśmy przekonani, że nasza branża jest wystarczająco odpowiedzialna, aby nabywać te surowce w sposób zachęcający producentów do zaprzestania ekspansji na tereny zalesione. Naszym celem jest opracowanie konkretnych planów rozwiązania różnych problemów z zaopatrzeniem w takie surowce, jak soja, olej palmowy, wołowina, papier i tektura, z uwzględnieniem ochrony środowiska naturalnego”. 

Obaj dyrektorzy byli przekonani, że działania te nie przełożą się na dodatkowe koszty ponoszone przez konsumentów. Podkreślili, że gdyby rośliny były uprawiane w sposób przyjazny dla środowiska, plony byłyby wyższe, a koszty niższe, co przyniosłoby korzyść zarówno rolnikom, jak i konsumentom. 

Natychmiastowe działania

W trakcie poniedziałkowych rozmów, eksperci wskazywali, że trzeba podjąć natychmiastowe działania związane z emisją gazów cieplarnianych w tym przemysłowych chemikaliów, sadzy, metanu – gazów które również przyczyniają się do zmian klimatycznych. 

W przypadku czynników chłodniczych, około 400 największych firm, w tym Coca-cola, Pepsico, Unilever i Walmart zobowiązało się do wycofania hydrofluorowęglowych czynników (HFC) do 2015 roku. Rząd USA, również popiera natychmiastowe działania zmierzające do zmniejszenia HFC. Zastępca amerykańskiego sekretarza stanu ds. środowiska, Daniel Reifsnyder, powiedział Washington Post, że Stany mają możliwości, by podjąć błyskawiczne decyzje w sprawie ograniczenia emisji: „Jeśli będziemy działać dzisiaj, to może uda nam się uniknąć problemu, związanego z 20 proc. redukcją emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku.”

Urządzenia chłodnicze odgrywają istotną rolę w branży towarów konsumpcyjnych i sprzedaży detalicznej. Umożliwiają dostarczenie konsumentom wysokiej jakości produktów. Są one jednak coraz większym źródłem gazów cieplarnianych – przewiduje się, że do 2050 roku związki HFC będą stanowiło około 9-19 proc. ich całkowitej emisji. 

Związki HFC to gazy cieplarniane, których niszczący wpływ na atmosferę jest wiele tysięcy razy większy niż wpływ dwutlenku węgla.

Muhtar Kent z firmy The Coca-Cola Company i Lars Olofsson z firmy Carrefour zauważyli: „Po raz pierwszy w historii cała branża zjednoczyła się i dostrzegła potrzebę szybszego przejścia na czynniki chłodnicze przyjazne dla środowiska. Obecnie nasza branża dysponuje technologiami znacznie obniżającymi bezpośrednią i pośrednią emisję gazów przez używane urządzenia. Inicjatywa Forum Branży Towarów Konsumpcyjnych pokazuje nasze zaangażowanie w rozwiązanie tego problemu”. 

Amy Larkin, dyrektor ds. rozwiązań w organizacji Greenpeace, z zadowoleniem przyjęła informację o inicjatywie, mówiąc: „Zobowiązanie Forum Branży Towarów Konsumpcyjnych do wyeliminowania szkodliwych gazów cieplarnianych pokazuje, jakie możliwości daje dużym przedsiębiorstwom współpraca na rzecz globalnej ochrony środowiska. Nadszedł czas, aby do działań tych przedsiębiorstw dołączyły rządy krajów i organizacje międzynarodowe, które zabronią stosowania związków HFC i zagwarantują tanie i proste przejście na alternatywne związki, przyjazne dla środowiska”. 

Jason Clay, wiceprezes ds. rynków w fundacji World Wildlife Fund (WWF), powiedział: „Cieszymy się z tej inicjatywy. Skala, obecność w różnych częściach świata oraz moc nabywcza firm stowarzyszonych w ramach Forum pozwoli przekształcić rynki tych surowców oraz położyć kres karczowaniu lasów tropikalnych w takich krajach, jak Brazylia i Indonezja. Fundacja WWF z chęcią nawiąże współpracę ze wszystkimi przedstawicielami Forum CGF i pomoże im realizować wyznaczone cele”. 

Rafe Pomerance z Clean Air-Cool Planet, powiedział „Washington Post” że właśnie kampania na rzecz ograniczenia wylesienia i na rzecz eliminacji HFC ma większą szansę powodzenia niż batalia o protokół z Kioto.

 


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl