Koalicja Klimatyczna wzywa prezydenta Andrzeja Dudę do zawetowania Lex Izera. W ocenie organizacji pozarządowych, przegłosowana przez Sejm ustawa musi trafić do kosza, gdyż całkowicie lekceważy kryzys klimatyczny i otwiera furtkę do wycinki lasów.
Koalicja klimatyczna apeluje do Senatorów RP o odrzucenie tzw. “lex Izera”. Coraz częściej doświadczamy katastrofalnych skutków zmiany Klimatu, tymczasem polski rząd forsuje ustawę, zezwalającą na degradację środowiska, w tym wycinkę lasów, która przyczyni się do pogłębienia kryzysu klimatycznego i przyrodniczego. Organizacje pozarządowe wzywają do działań chroniących polską przyrodę, klimat i mieszkańców.
W analizie wchodzącego w czwartek życie europejskiego prawa klimatycznego Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi ocenia, że choć dokument oszczędnie nakłada obowiązki na państwa członkowskie, to zawiera mechanizmy wystarczające do tego, by uniemożliwić poszczególnym krajom uchylanie się od wspólnego wysiłku redukcyjnego.
Według Plastic Europe europejscy producenci tworzyw sztucznych inwestują już miliardy euro w recykling chemiczny, wskazywany jako jedna z kluczowych technologii w przechodzeniu na unijną gospodarkę obiegu zamkniętego. Pozwala ona przetworzyć na nowy surowiec odpady, które inaczej trafiłyby do spalenia lub na wysypisko. Dlatego – jak podaje Plastic Europe – europejscy producenci będą zwiększać nakłady na recykling chemiczny, które do 2030 roku mają sięgnąć już ok. 7,2 mld euro.
Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) – największego w całej Unii Europejskiej programu w ramach nowej siedmioletniej perspektywy budżetowej. Obejmuje on ponad 25 mld euro [1] . Wraz z Krajowym Planem Odbudowy FEnIKS tworzy potężny strumień pieniędzy na walkę z kryzysem klimatycznym i realizację celów strategii Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ)
FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) to największy program w ramach siedmioletniej perspektywy budżetowej całej Unii Europejskiej. Opiewa na kwotę ponad 25 mld euro i jest nawet większy od części grantowej Krajowego Planu Odbudowy. Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne w jego sprawie. Przedstawiony na nich projekt jest daleki od doskonałości.
– Pakiet Fit for 55 jest krokiem w dobrym kierunku, ale niewystarczającym – ocenia dr Zbigniew Karaczun z warszawskiej SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej. Jak podkreśla, UE – żeby zatrzymać zmiany klimatu – powinna zwiększyć swoje ambicje dotyczące redukcji CO2 i dążyć do osiągnięcia neutralności klimatycznej dekadę wcześniej.
Komisja Europejska przyjęła pakiet Fit for 55, aby dostosować politykę unijną do obniżenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Efektem zmian w polityce klimatycznej UE będzie dalszy wzrost cen energii.
W projekcie CAKE Instytutu Ochrony Środowiska-BIP pojawiło się niedawno nowe opracowanie pt.: „Polska Net-zero 2050 – mapa drogowa osiągnięcia wspólnotowych celów polityki klimatycznej dla Polski do 2050 roku”. Ustalenia, interpretacje i wnioski wyrażone w tym dokumencie są ustaleniami autorów, a niekoniecznie organizacji, z którą autorzy są powiązani.
Dwa dni po tym, jak Unia Europejska zaprezentowała nowe plany redukcji emisji dwutlenku węgla, Chiny uruchomiły w piątek (16 lipca) długo oczekiwany system handlu uprawnieniami do emisji, który jest kluczowym narzędziem w dążeniu do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych powodujących zmiany klimatu i do 2060 r. będą krajem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) przy Instytucie Ochrony Środowiska-PIB przedstawiło mapę drogową dojścia Polski w 2050 roku do neutralności klimatycznej. Co jest dobre, a co wymaga jeszcze dyskusji, w tym opracowaniu?
Wielu z nas wyjechało już na wakacje, a tymczasem przez Polskę przechodzi front za frontem. Nie chodzi wcale o codzienną pogodę, ale o klimat. Kto więc będzie walczył...
Komisja Europejska przyjęła długo oczekiwany pakiet legislacyjny, mający wdrożyć w Unii Europejskiej rozwiązania zapewniające ograniczenie emisji gazów cieplarnianych na poziomie -55% w stosunku do roku 1990. Teraz pakiet ten będzie podlegał dialogowi zarówno wewnątrz instytucji unijnych (Parlament Europejski, Rada Europejska), jak i w przestrzeni publicznej.
Komisja Europejska traci kolejną historyczną okazję do wycofania paliw kopalnych z pakietu „Fit for 55%”, pozostawiając otwarte drzwi dla węgla, gazu i ropy naftowej, aby pozostać w systemie energetycznym Unii przez co najmniej kolejne dwie dekady, jednocześnie wysyłając rachunek za szkodliwe działania trucicieli obywatelom Unii - tak pakiet Fit for 55% oceniają organizacje pozarządowe zrzeszone w EEB.
Od energii po rolnictwo, poniżej znajduje się podsumowanie wstępnej reakcji EEB na ujawnione informacje dotyczące każdego z kluczowych obszarów „Fit For 55”.
CAN Europe uznaje pakiet klimatyczno-energetyczny Komisji Europejskiej „Fit for 55” za olbrzymi kawał roboty mającej na celu przeciwdziałanie niebezpiecznym zmianom klimatycznym. Jednak ogólny poziom ambicji musi zostać zwiększony, aby Unia mogła wypełnić swoje zobowiązanie wynikające z porozumienia paryskiego dotyczące ograniczenia wzrostu temperatury na świecie do 1,5°C.
Nowe i zmienione prawodawstwo klimatyczne w Europie musi umożliwić miastom osiągnięcie neutralności klimatycznej do połowy wieku, w tym poprzez zachęcanie do większej renowacji budynków i stymulowanie przejścia na czystą energię, piszą europejscy burmistrzowie.
W wielu rankingach międzynarodowych Polska jest jednym z tych krajów, gdzie tzw.: zaufanie społeczne jest jednym z najniższych. Jedynie gdzieś między 20-30% Polaków jest skłonna zaufać drugiemu Polakowi. Jednocześnie podobnie niskie zaufanie na tle innych Państwa prezentujemy wobec władz państwowych, typu rząd czy parlament. Wciągu ostatniego tygodnia kilkukrotnie dyskutowałem o zaufaniu, na różnego rodzaju spotkaniach.
Unijne fundusze naprawcze COVID-19 mają napędzać „zieloną transformację” i oduzależnić nas od paliw kopalnych – ale lobbing branżowy zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym sprawił, że firmy naftowe i gazowe oraz przedsiębiorstwa użyteczności publicznej pozostają jednymi z największych beneficjentów we Włoszech, Hiszpanii, Portugali i Francji.
Europa post-COVID musi podjąć znacznie więcej wysiłków, jeśli chodzi o przeciwdziałanie zmianie klimatu. Nawet przy niedawno zwiększonym celu redukcji emisji o co najmniej 55% do 2030 r. UE nadal nie chroni nas przed katastrofą klimatyczną, twierdzi Wendel Trio.
Dane naukowe mówią głośno i wyraźnie: potrzebujemy bezprecedensowych działań w dziedzinie klimatu do 2030r., aby ograniczyć wzrost temperatury do 1,5°C do końca tego stulecia. Pomimo alarmowych dzwonków kierowanych przez tysiące naukowców oraz miliony młodych i obywateli maszerujących na rzecz zmian, niedawno "wzmocniony" cel klimatyczny UE polegający na "redukcji emisji netto o co najmniej 55% do 2030 r." nadal nie spełnia zobowiązań światowych wynikających z porozumienia paryskiego w celu ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5°C.
Zakończył się Krakowski Panel Klimatyczny, czyli pierwszy panel obywatelski w Krakowie. Jego celem było wypracowanie odpowiedzi na pytanie: “Jak Miasto Kraków i mieszkańcy mogą ograniczyć zużycie energii i zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?” przez reprezentatywną grupę Mieszkanek i Mieszkańców.
Od wczoraj można zgłaszać uwagi do Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowiska 2021-2027. Odbyła się już konferencja otwarcia na której przedstawiono projektu programu oraz Strategiczną Ocenę Oddziaływania na Środowisko. I są problemy. Z transportem.
Jesteśmy już za 4 i ostatnią debatą na temat współczesnych działań klimatycznych. Tym razem tematem przewodnim były unijne restrykcje związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych. Kogo można było zobaczyć i posłuchać na debacie? O jakich zagadnieniach opowiadali zaproszeni goście?
Jak młodzi mogą pomóc w realizowaniu polityki klimatycznej i ochrony środowiska?
Czas na ostatnią przed wakacjami debatę w ramach projektu „LIFE_UNIFY - łącząc Unię Europejską na rzecz działań klimatycznych”. Debata online zatytułowana Czy Polska będzie „Fit for 55%”, odbędzie się w poniedziałek 14 czerwca 2021 roku.
Emisje z transportu w państwach członkowskich Unii Europejskiej stale rosną. Jeżeli Unia poważnie myśli o osiągnięciu celu Porozumienia Paryskiego, europejska polityka transportowa musi się radykalnie zmienić. W opublikowanym dziś przez członków CAN Europe raporcie oceniono politykę transportową Unii i pięciu jej państw członkowskich oraz sformułowano zalecenia dotyczące dostosowania polityki transportowej do ambitnych celów klimatycznych.
Polityka wewnętrzna, biurokratyczne wojny na murawie i zamożne regiony odporne na politykę węglową pozostają poważną przeszkodą dla znaczących postępów w opracowywaniu planów sprawiedliwej transformacji, pomimo zaangażowania konsultantów finansowanych przez Komisję Europejską i naglących terminów.
Podczas wtorkowego posiedzenia Rady Europejskiej na konferencji prasowej przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen potwierdziła, że żaden kraj UE nie kwestionuje już unijnego celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Komentuje Anna Ogniewska z Greenpeace Polska, ekspertka Koalicji Klimatycznej.
W dniach 24-25 maja 2021 odbywa się nadzwyczajny szczyt Rady Europejskiej. Przywódcy będą dyskutować m.in. o walce UE z kryzysem klimatycznym. Polska jako jedyny kraj UE nie poparła celu neutralności klimatycznej.
Za każdy rok funkcjonowania energetyki węglowej ponosimy nawet 7,5 mld euro kosztów zdrowotnych. Polska stoi jednak w momencie historycznej szansy na odwrócenie tej sytuacji i poprawę zdrowia publicznego dzięki miliardowym środkom z unijnego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Musimy włączyć sektor ochrony zdrowia w proces zachodzących zmian albo zaprzepaścimy okazję na zdrową i sprawiedliwą transformację – ostrzegają eksperci w nowej publikacji HEAL Polska.
Całościowa przebudowa oraz wdrożenie ambitniejszych krajowych planów w zakresie energii i klimatu (KPEiK) państw członkowskich odegra kluczową rolę w osiąganiu zwiększonych celów klimatycznych i energetycznych w UE do 2030 r. W związku z wyższymi celami UE w zakresie klimatu i energii ważne jest, aby móc na bieżąco sprawdzać, że państwa członkowskie są na dobrej drodze do realizacji swoich obecnych planów oraz czy są także gotowe do przyspieszenia ich realizacji. Temu służy NECP Tracker.
NECP Tracker pokazuje dane i cele dla Polski. Co możemy się dowiedzieć w zakresie ambicji naszego kraju do ochrony klimatu.
5 maja odbyła się debata online pt.: „Przyszłość ciepłownictwa w Polsce”. Jej prelegenci poruszali tematykę związaną z transformacją energetyczną w kraju i skutecznych sposobów na nowoczesne pozyskiwanie ciepła.
Świat musi pilnie obniżyć emisje metanu, aby zahamować zmiany klimatyczne - czytamy w raporcie ONZ opublikowanego w czwartek (6 maja), podnosząc presję na decydentów Unii Europejskiej, którzy opracowują pierwsze przepisy dotyczące metanu pochodzącego z paliw kopalnych.
W środę, 5 maja 2021, zrealizowaliśmy debatę dotyczącą przyszłości ciepłownictwa w Polsce (video). Wydawać by się mogło, że przy najchłodniejszej zimie od ponad 20 lat perspektywy dla ciepłowników mamy dobre. Tymczasem tak naprawdę z żalem można było się dowiedzieć, że ciepłownictwo jest całkiem zaniedbanym obszarem polskiej energetyki, a ciepła woda w kranie może zamarznąć.
Jedenaście krajów UE podpisało deklarację wzywającą Unię Europejską do zaprzestania finansowania paliw kopalnych w ramach przepisów dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E), które są obecnie poddawane przeglądowi.
Plany państw członkowskich nie spełniają ambicji, aby „odbudować się lepiej”.
Istnieje poważne ryzyko, że środki, które na pierwszy rzut oka wyglądają na ekologiczne, mogą w końcu wspierać paliwa kopalne.
Kolejne dwa miesiące by przedstawić ważny test wiarygodności dla Komisji.
W dniu 29 kwietnia 2021 roku odbyła się ceremonia rozdania nagród cash award dla dobrych, złych i okropnych działań przedstawionych do finansowania ze środków unijnych na okres 2021-2027. Głosowanie publiczne w tej sprawie odbywało się na stronie www.cashawards.eu. Rozdanie nagród wywołało falę komentarzy ze strony lokalnych działaczy pozarządowych:
Państwa członkowskie opracowują obecnie swoje plany dotyczące sposobu wydatkowania funduszy unijnych na lata 2021–2027 wraz z krajowymi planami odbudowy (UE nowej generacji). Członkowie CAN-Europe ocenili projekty wydatków 16 państw członkowskich, aby sprawdzić, czy spełniają one obietnice zawarte w Zielonym Ładzie. Poddali je także pod publiczne głosowanie na stronie www.cashawards.eu