Energetyka

Ambitna polityka proefektywnościowa gwarancją rozwoju gospodarki i tworzenia miejsc pracy (14193)

2012-04-12


ine_nowe_logoW Radzie Unii Europejskiej rozpoczyna się druga faza konsultacji projektu dyrektywy o efektywności energetycznej. Jej obecna treść, jest oceniana przez środowisko organizacji pozarządowych, biznesu i licznych ekspertów ds. efektywności energetycznej, jako zbyt mało ambitna. Co więcej, realizacja dyrektywy w jej obecnym kształcie nie pozwoli efektywnie wykorzystać istniejącego potencjału w zakresie efektywności energetycznej. Tymczasem dla Polski efektywność energetyczna ma stanowić najważniejszy filar rozwoju gospodarki niskoemisyjnej!

Instytut na rzecz Ekorozwoju we współpracy z Koalicją Klimatyczną [1] przekazał list do Ministra Gospodarki, w którym domaga się poparcia ambitnych postulatów w negocjacjach nad dyrektywą, w tym: poparcia dla wiążącego celu w zakresie efektywności energetycznej [2] oraz objęcia programem termomodernizacji nie tylko budynków należących do administracji centralnej, ale wszystkich budynków użyteczności publicznej.

"Sukcesem Polski jest fakt, iż na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci udało się zmniejszyć energochłonność gospodarki o ponad 30%. Ciągle jednak potencjał poprawy efektywności energetycznej jest bardzo duży (zwłaszcza w obszarze budownictwa) i powinniśmy zrobić wszystko, aby był on wykorzystywany. Nadal nasz wskaźnik intensywności energetycznej jest ponad dwukrotnie gorszy niż średnia UE27" – mówi prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju, Andrzej Kassenberg.

Polska publicznie deklaruje swoje poparcie dla działań w zakresie efektywności energetycznej i powinna starać się pełnić rolę lidera na tym obszarze zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. Wprowadzony w polskiej ustawie o efektywności energetycznej obowiązek 1,5% oszczędności energii dla przedsiębiorców (w ramach tzw. systemu białych certyfikatów), powinien być realizowany w każdym z krajów UE (o czym mówi artykuł 6. dyrektywy). Polska powinna poprzeć przyjęcie 1,5% celu kroczącego dla przedsiębiorstw w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z zapisami drugiego krajowego planu działań dotyczącego efektywności energetycznej, realizacja systemu białych certyfikatów będzie kluczowa dla wypełnienia przez Polskę celów efektywności energetycznej [3].

Efektywność energetyczna jest szansą dla polskiej gospodarki w czasach zmagania się z kryzysem ekonomicznym, deficytem budżetowym, jak również rosnącymi cenami energii i surowców energetycznych. Jest szansą dla rozwoju społeczno-gospodarczego. W zaprezentowanym przez Instytut na rzecz Ekorozwoju raporcie "Wpływ na rynek pracy programu głębokiej modernizacji energetycznej budynków w Polsce" mowa jest nawet o 250 tysiącach nowych miejsc pracy netto, na które może liczyć Polska realizując program głębokiej termomodernizacji w budownictwie.

W raporcie wykazano, że w Polsce można zmniejszyć do 84% ilość energii zużywanej do ogrzewania budynków oraz ograniczyć związane z tym emisje CO2, dzięki zakrojonej na dużą skalę głębokiej termomodernizacji budynków w całym kraju.

Korzyści z wdrożenia ambitnej polityki zwiększania efektywności energetycznej budynków jest jednak dużo więcej – to szansa na zwiększenie niezależności energetycznej Polski, poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, wzrost eko-innowacyjności oraz poprawę komfortu życia obywateli – dodaje podczas spotkania Henryk Kwapisz, przedstawiciel Saint-Gobain (światowego lidera w produkcji materiałów budowlanych).

Według autorów raportu realizacja programu głębokiej termomodernizacji wpłynie na poprawę kondycji polskiej gospodarki poprzez: zwiększenie zatrudnienia (netto), szybki rozwój produkcji urządzeń oraz materiałów do termomodernizacji i zarządzania energią, poprawę bezpieczeństwa energetycznego (produkcja tzw. negawatów), umożliwienie zamknięcia luki w bilansie energetycznym państwa związanej z wyłączaniem przestarzałych bloków w elektrowniach węglowych w latach 2013-2020. Zaś do korzyści dla gospodarstw domowych należy zmniejszenie zagrożenia ubóstwem energetycznym (niższe rachunki), czy wzrost wartości nieruchomości. Dodatkowo zmniejszają się koszty zewnętrzne związane z produkcją energii, co sprawia, że np. dzięki niższym zanieczyszczeniom powietrza spada zachorowalność na m.in. choroby układu oddechowego.

Poza potencjałem poprawy efektywności energetycznej, Polska posiada duże doświadczenie i perspektywy finansowania projektów w tym zakresie. Programy poprawy efektywności energetycznej od lat podejmowane są w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Środki na działania proefektywnościowe dostępne są i (będą w najbliższej perspektywie finansowej) w ramach polityki spójności. Warto również zwrócić uwagę, że zgodnie z artykułem 10. dyrektywy ETS 2003/87/EC minimum 50% zysków z praw do emisji CO2 powinno być przeznaczonych na przedsięwzięcia przyczyniające się do ochrony klimatu [4].

 

Przypisy:

  1. Koalicja Klimatyczna jest porozumieniem 21 organizacji pozarządowych. Jej misją jest wspólne działanie w celu zapobiegania wywołanym przez człowieka zmianom klimatu dla dobra ludzi i środowiska.
  2. Określonego przez metodologię realizowaną obecnie przez Komisję Europejską tzw. 20% oszczędności energii w stosunku do scenariusza referencyjnego, który pozwala uwzględnić wzrost gospodarczy.
  3. 9% cel efektywności energetycznej określony w dyrektywie 2006/32/WE.
  4. Wpływy do budżetu Państwa z tego tytułu już w 2013 roku powinny wynieść ok. 3,5 mld PLN.

 

Pobierz plik: informacja prasowa.

 

Instytut na Rzecz Ekorozwoju
 


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl