Transport

Transport po włosku (13107)

2011-08-31


Bolonia7_OBMówi się, że podróże kształcą. Jest to twierdzenie trafne także, gdy mowa jest o ekologicznym stylu życia. Podpatrując, jak przemieszczają się inni mieszkańcy Europy, możemy się wiele nauczyć. Wychodząc naprzeciw unijnym wymogom dotyczącym stanu środowiska, Włochy promują czyste środki transportu: kolej i rower.

Włochy to starożytny kraj, słynący z pięknych zabytków i doskonałej kuchni. Jest to również jedna z najlepiej rozwiniętych gospodarek europejskich, mogąca poszczycić się respektowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, w tym czystego transportu. Zwyczaje komunikacyjne Włochów kształtowały się przez wiele lat, teraz ekologiczne środki transportu są dodatkowo wspierane przez rząd.

Jednym z najpopularniejszych środków lokomocji we Włoszech – i niejako ich wizytówką – jest skuter. Parking przeznaczony tylko dla skuterów nie jest tu niczym wyjątkowym. Jest to doskonały sposób na przemieszczanie się po zatłoczonych miastach i wąskich uliczkach. Wiele pojazdów to modele z ubiegłych lat, z silnikami spalinowymi, ale na ulicach pojawia się coraz więcej skuterów o napędzie elektrycznym.

Bolonia2_OBParking dla skuterów w Bolonii, fot. OB

Nieco wolniejszym, lecz równie niezawodnym środkiem, jest rower. Infrastruktura drogowa jest do nich przystosowywana już od kilkudziesięciu lat: pasy rowerowe wytyczone są wzdłuż wszystkich głównych ulic, dostosowano światła i przejazdy, parkingi przy dworcach, uczelniach i innych strategicznych miejscach. W prawie każdym mieście sprawnie działają publicznie wypożyczalnie rowerów, gdzie za odpowiednią opłatą można wypożyczyć rower na kilka godzin lub kilka miesięcy. Wypożyczalnie te cieszą się ogromnym powodzeniem – po południu w terminalach nie ma już żadnego wolnego jednośladu.

Bolonia6_OBJedna z wielu ścieżek rowerowych w Bolonii, fot. OB

Dużo osób korzysta także z komunikacji miejskiej. Liczba połączeń autobusowych oraz trasy poszczególnych linii są w każdym mieście dobrze zaplanowane i dostosowane do panującego natężenia ruchu. Ceny biletów są porównywalne z polskimi. Na uwagę zasługuje sposób wsiadania i opuszczania autobusu, w Polsce będący często powodem irytacji pasażerów: w całej Italii panuje niepisana zasada, że wchodzi się pierwszymi i tylnymi drzwiami, natomiast środkowe służą jedynie do wysiadania. Wiele busów ma nawet odpowiednie oznakowania na drzwiach.

Autobusy są efektywnym środkiem ograniczania emisji CO2 – produkują go tyle, co 40 samochodów osobowych. Rawenna wprowadziła niedawno eksperymentalny projekt autobusów zasilanych metanem i wodorem, który ma pomóc zminimalizować emisje powstające w trakcie jazdy.

Rawenna_OBEkologiczny autobus na ulicach Rawenny (widoczne oznakowanie drzwi wyjściowych), fot. OB

Natomiast w dalszą podróż po Włoszech warto wybrać się koleją. Państwowa grupa kolejowa Trenitalia oferuje ogromny wybór połączeń różnymi typami pociągów. Najszybsze osiągają ponad 200 km/h, a regionalne jeżdżą szybciej niż nasze rodzime InterCity. Większość składów jest klimatyzowana, dostosowana do przewozu osób niepełnosprawnych i rowerów. Duża liczba połączeń sprawia, że nawet w godzinach szczytu nie ma tłoku. Ponadto, można łatwo kupić bilet w automacie, a pociągi przyjeżdżają punktualnie.

Włochy promują kolej jako szybki i jednocześnie przyjazny środowisku sposób transportu. Na odwrocie biletu można znaleźć informację z podaną wielkością CO2, jaką emituje jeden pasażer na danej trasie, w zależności od wykorzystanego środka transportu. I tak: przelot pomiędzy Rzymem a Wenecją to 104 kg CO2 na osobę, podróż samochodem to już połowę mniej – 52 kg CO2. Jednak najczystszy okazuje się pociąg – jedna osoba bowiem przyczynia się do emisji jedynie 26 kg CO2.

bilet_OBRewers biletu kolejowego we Włoszech, fot. OB

Oczywiście trudno porównywać klimat południowy ze środkowoeuropejskim. Niewielu Polaków decyduje się na jazdę jednośladem zimą, przy obecnej infrastrukturze jest to uciążliwe i często niebezpieczne. Ale warto brać przykład z innych państw przyjaznych środowisku i inwestować w nowoczesne rozwiązania, które zachęcą społeczeństwo do zamiany własnego samochodu na autobus czy rower. W Polsce jest jeszcze wiele do poprawy, warto zacząć od usprawnienia naszej upadającej kolei.

 

OB, ChronmyKlimat.pl

 

Redakcja ChronmyKlimat.pl zezwala na przedruk tego artykułu, pod warunkiem podania źródła tekstu i zamieszczenia linku do portalu lub podlinkowanego logotypu.


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl