Transport
Solarny samolot pobił rekord długości lotu (9999)
2011-01-04
Został oficjalnie potwierdzony nowy rekord ustanowiony przez bezzałogowy, napędzany energią słoneczną samolot Zephyr, który leciał bez przerwy przez dwa tygodnie – poinformował serwis BBC News.
Zephyr – bezzałogowy samolot zasilany energią słoneczną nowy rekord długości lotu ustanowił w lipcu tego roku. Maszyna, która przez ponad dwa tygodnie utrzymywała się w powietrzu, wylądowała 24 lipca w amerykańskiej bazie wojskowej w Kalifornii.
Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI - Fédération Aéronautique Internationale), potwierdziła, że oficjalny czas rekordowego przelotu to 336 godzin, 22 minuty i osiem sekund. Dodatkowo ustanowiony został rekord wysokości dla bezzałogowych samolotów w klasie 50-500 kg – 21.562 metry.
„Ten samolot pomoże w namierzaniu piratów w zatoce adeńskiej, wesprze strażaków w walce z pożarami lasów na wielkich powierzchniach, a także zapewni łączność między żołnierzami podczas walki w terenie górskim lub pagórkowatym” – powiedział serwisowi BBC główny projektant QinetiQ Chris Kelleher.
Samolot zbudowany został z lekkiego włókna węglowego i waży niewiele ponad 50 kilogramów. Panele słoneczne zostały rozmieszczone na skrzydłach o rozpiętości 22,5 metra i podłączone są do zintegrowanego systemu zarządzania energią. W przyszłości Zephyr może posłużyć do obserwacji powierzchni planety, jak i jako przekaźnik łączności radiowej, na potrzeby wojska i nie tylko.
Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI - Fédération Aéronautique Internationale), potwierdziła, że oficjalny czas rekordowego przelotu to 336 godzin, 22 minuty i osiem sekund. Dodatkowo ustanowiony został rekord wysokości dla bezzałogowych samolotów w klasie 50-500 kg – 21.562 metry.
„Ten samolot pomoże w namierzaniu piratów w zatoce adeńskiej, wesprze strażaków w walce z pożarami lasów na wielkich powierzchniach, a także zapewni łączność między żołnierzami podczas walki w terenie górskim lub pagórkowatym” – powiedział serwisowi BBC główny projektant QinetiQ Chris Kelleher.
Samolot zbudowany został z lekkiego włókna węglowego i waży niewiele ponad 50 kilogramów. Panele słoneczne zostały rozmieszczone na skrzydłach o rozpiętości 22,5 metra i podłączone są do zintegrowanego systemu zarządzania energią. W przyszłości Zephyr może posłużyć do obserwacji powierzchni planety, jak i jako przekaźnik łączności radiowej, na potrzeby wojska i nie tylko.
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl