Nauka o klimacie

Zrównoważona moda. Your clothes in a circular economy (20969)

Konrad Wielądek
2019-09-19


galeria

26 września o godzinie 19:00, Instytut na rzecz Ekorozwoju zaprasza na debatę Zrównoważona moda. Your clothes in cicrular economy, która będzie miała miejsce w Faktycznym Domu Kultury, w Warszawie, przy ulicy Gałczyńskiego 12. W trakcie dyskusji prelegenci postarają się odpowiedzieć na pytanie jakie działania powinniśmy podjąć my wszyscy, by branża tekstylna zmniejszyła swoje negatywne oddziaływanie na środowisko, a stała się bardziej proekologiczna.

Zrównoważony i uczciwy przemysł tekstylny, nie obciąża wodnych zasobów naszej planety, ziemi i klimatu oraz nie wykorzystuje nie uczciwie ludzi oraz dzieci do produkcji w warunkach wykraczających po za normę. Zapobieganie takim wydarzeniom jak Rana Plaza stało się priorytetem w produkcji tekstyliów. Ale czy na pewno prawa pracowników nadal nie są przestrzegane? Aby poprawić sytuację osób zatrudnionych przy produkcji materiałów i ubrań, marki powinny współpracować z organizacjami pozarządowymi, związkami i inicjatywami z udziałem wszystkich zainteresowanych osób. Potrzebujemy modyfikacji na poziomie systemu, bo to on stanowi podstawową przyczynę naruszeń praw człowieka i środowiska. Dodatkowo powinniśmy działać by zwiększać świadomość ludzi na temat prawdziwych kosztów tekstyliów które kupują, aby inspirować ich popyt na rzeczy właściwe i wyprodukowane zgodnie z obowiązującą normą.

Wspólna strategia tekstylna państw członkowskich UE

Czy potrzebna nam wspólna strategia tekstylna UE? W celu zapobiegania nadmiernej ilości odpadów tekstylnych i stosowania niebezpiecznych substancji, oraz pozbycie się zanieczyszczeń z łańcucha dostaw. Ustalenie wysokich minimalnych standardów projektowania wyrobów włókienniczych oraz regulacja definicji „ekoprojektu” – by zapewnić mniejszy wpływ na środowisko, wyrobu przez cały cykl jego życia. Standardy oparte na kryteriach trwałości, zawartości chemicznej, zawartości pochodzącej z recyklingu oraz system certyfikacji oznakowania ekologicznego UE. W ramach wspólnej strategii zwalczać zanieczyszczenia i odpady w zakładach produkcyjnych w UE i poza nią. Wysokie standardy środowiskowe dotyczące zużycia energii, niebezpiecznych chemikaliów oraz odpadów produkowanych w zakładach zlokalizowanych w UE. Jednocześnie nałożenie wymogów należytej staranności importerów, by upewnić się że wyroby wprowadzane na rynek UE podlegają tym samym normom. 

Odpowiedzialność na środowisko przeniesiona na producentów

Wdrożenie zasady „zanieczyszczający płaci”, w szczególności przy użyciu zachęt ekonomicznych. System rozszerzonej odpowiedzialności producenta może nagradzać tych którzy starają się zapobiegać powstawaniu odpadów i zanieczyszczeń, zaś ci którzy nadal zanieczyszczają płacą opłatę sfinansowania systemu selektywnego zbierania odpadów i sortowania. Negatywny wpływ tekstyliów na środowisko możemy obniżać poprzez promocję nowych modeli biznesowych, które odchodzą od zwiększonej produkcji i polegają na wydłużeniu czasu użytkowania odzieży, poprzez wypożyczanie lub naprawę.

Inicjator zmian?

Ostatnim ogniwem branży tekstylnej jest konsument. Poprzez właściwą edukację ekologiczną oraz budowanie świadomości konsumenta, producenci oraz marki mogą wpłynąć na zmianę zachowań konsumentów. Konsumenci poprzez wywieranie wpływu na marki i producentów, wybierając tylko produkty ekologiczne, czy też pochodzące z recyklingu, mogą wymusić zmianę modeli biznesowych, a także zmianę używanych przez producentów i marki surowców. Na koniec pozostanie otwarte pytanie, kto powinien być inicjatorem zmian: producent, projektant, czy konsument?

 

W debacie udział wezmą:

Ola Bąkowska -  Autorka bloga olabakowska.com o innowacjach i modzie zrównoważonej. Absolwentka kierunku Innovation Management w Central Saint Martins w Londynie, gdzie do niedawna badała jak liderzy wdrażają Cele Zrównoważonego Rozwoju do strategii marek w sposób, który integruje odpowiedzialność społeczną i środowiskową z celami biznesowymi. Pracuje w Amsterdamie na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w sektorze odzieżowym. Niezależnie organizatorka wydarzeń, uczestniczka debat z przedstawicielami świata biznesu, organizacji pozarządowych i twórcami aktywnymi na polu innowacji społecznej i odpowiedzialności środowiskowej.

Magdalena Płonka -  Projektanta ubioru (Magister uzyskany na ASP) oraz specjalistka CSR w modzie (Doktorat obroniony na IADE Creative University w Lizbonie)  Dwukrotna stypendystka Lion’s Club, zdobywczyni wielu znaczących nagród oraz wyróżnień: Złota Nitka, Srebrna Pętelka, Gala Amberiff, Gala Martini, Debiuty Mody, Wyróżnienie Magazynu Uroda. W 1999 roku dziennikarze uznali Magdalenę Płonka za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w Polsce w rankingu magazynu PANI.  Jej kolekcje były publikowane i szeroko komentowane w mediach, w tym w ELLE, Cosmopolitan, Marie Claire, Uroda, PANI, Przyjaciółka, Wprost, Super Express, Gazeta Wyborcza, TVN, Polsat, TVP.  Od 2010 roku Magdalena Płonka jest Biegłym Sądowym w specjalizacji projektowanie ubioru/ kostiumografia. W 2013 roku wydała swoją pierwszą książkę: „Etyka w modzie- CSR w przemyśle odzieżowym”. Wcześniej współpracowała przy tworzeniu publikacji o podobnym charakterze dla PAH oraz Polskiej Zielonej Sieci. Panelistka Art&Fashion Festival 2014 oraz Ghent Global Fashion Conference 2014. Członek Grupy Doradczej Komisji ds Etyki w Biznesie przy Ministerstwie Rozwoju Rządu RP 2017. Od 2007 roku wykłada CSR -Corporate Social Responsibility w modzie w MSKPU – Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubioru.

Weronika Banaś - Absolwentka ASP w Warszawie, działa w obszarze innowacji ściśle związanej z projektowaniem zrównoważonym. Doświadczenie zdobywała na pobytach studyjno-naukowych w Monachium i Kopenhadze. Jej głównym przedmiotem zainteresowań projektowych są ekologiczne rozwiązania materiałowe dla designu i mody.  Jej praca w tym obszarze została nagrodzona przez Healthy Materials Lab (Parsons Design School) w Nowym Jorku. W Polsce współpuczestniczyła w tworzeniu zrównoważonej marki odzieżowej "nago".  Stypendystka Fundacji Michała Anioła ze Szwajcarii, absolwentka programu Young Ambassadors, którego działania mają na celu przywrócenie świetności europejskiego rzemiosła. Uczestniczyła w wielu programach i warsztatach projektowych w polsce i w europie.  Zawodowo związana także ze scenografią. Współpracowała z wieloma polskimi magazynami, projektantami czy markami tworząc i realizując rozwiązania przestrzenne do eventów, pokazów mody czy sesji zdjęciowych. 

Ewelina Kosmal - absolwentka Krakowskiej Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru, zdobywczynią prestiżowej nagrody przyznanej przez Christophe’a Gaillet, finalistką konkursu Lexus Fashion Awards oraz zdobywczynią wyróżnienia podczas prestiżowego, międzynarodowego konkursu dla projektantów World of WearableArt. Stworzona przez projektantkę marka zaistniała na modowym rynku w 2010 roku. Uznanie zyskała dzięki odważnemu połączeniu klasycznych form z futurystyczną estetyką. Perfekcyjne kroje, zaskakujące formy i wysokiej jakości tkaniny z każdej kolekcji czynią modowe wydarzenie. Tworzone przez nią kolekcje są prezentowane i nagradzane na prestiżowych pokazach i konkursach mody, a sesje zdjęciowe kolekcji publikowane w zagranicznych i polskich serwisach modowych i prasie.

Martyna Zastawna - zawodowo łączy pasję do butów z filozofia zero Waste. Założycielka WoshWosh - pierwszej i największej  w Europie firmy zajmującej się czyszczeniem, odnową i naprawą obuwia, zarówno dla klienta indywidualnego jak i biznesowego. Wielokrotnie nagradzana w Polsce i zagranicą. Wykładowczyni Społecznej Odpowiedzialności Biznesu na Akademii Leona Koźmińskiego oraz mentorka dla przedsiębiorców. Z wykształcenia dziennikarka oraz politolożka.

Zobacz wydarzenie na Facebooku

Debata organizowana jest w ramach projektu Make Europe Sustainable for All.

Kontakt w sprawie debaty:

Konrad Wielądek

Specjalista ds. promocji

k.wieladek@ine-isd.org.pl


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl