ADAPTACJA
9 na 10 aut z silnikiem diesla nie spełnia unijnych norm (18958)
2015-10-05Niemal żaden z nowych modeli pojazdów z silnikiem diesla nie spełnia europejskich norm środowiskowych – wynika z raportu T&E.
Jak podaje organizacja Transport & Environment (T&E) nowe samochody z silnikiem diesla sprzedawane w Europie średnio pięciokrotnie przekraczają limit emisji dopuszczony nową normą Euro 6.
Te same modele samochodów przeznaczone na rynek amerykański produkują znacznie mniej zanieczyszczeń. W USA przepisy dotyczące emisji spalin są bardziej restrykcyjne. Amerykańskie firmy kontrolują poziom emitowanych do środowiska spalin za pomocą wbudowanych w systemy samochodowe urządzeń wartych kilkaset euro.
Jak stwierdził Greg Archer z Transport & Environment: „firmy w USA sprzedają samochody z lepszymi silnikami niż w Europie. Właśnie te gorsze silniki stanowią główną przyczynę problemu zanieczyszczeń powietrza w europejskich miastach”.
Co z tym zrobić?
Raport Transport & Environment wskazuje sposób na zmniejszenie ilości substancji toksycznych wytwarzanych przez samochody. To m.in.:
- ustalenie limitów emisji spalin i testy zatwierdzające poziom emisji dla niemobilnych maszyn oraz umieszczenie tych limitów na liście nowych norm;
- wprowadzenie losowych systemów sprawdzających, czy produkowane maszyny są zgodne z unijnymi normami oraz utworzenie z ramienia UE niezależnego urzędu zatwierdzającego;
- utworzenie normy Euro 7 dot. limitów spalin dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, w celu dostosowania ograniczeń emisji spalin przez silniki benzynowe oraz napędzane gazem;
- włączenie w normy Euro 5 standardów ograniczenia wydzielania substancji toksycznych przez motocykle i skutery oraz promowanie poruszania się jednośladami napędzanymi elektrycznie;
- uproszczenie procedur sankcjonujących naruszanie przepisów unijnych przez państwa członkowskie.
Euro 6 uderza głównie w diesla
Od 1 września br. obowiązuje zaostrzona norma czystości spalin samochodów z silnikiem benzynowym i diesla – Euro 6. Obecnie w spalinach może znaleźć się co najwyżej 0,5 g/kWh tlenku węgla (CO), 0,08 g/kWh tlenku azotu (NOx) oraz 0,005 g/kWh cząstek stałych (PM). Dla porównania według norm Euro 4 z 2005 r. spaliny mogły zawierać 0,5 g/kWh CO, 0,25 g/kWh NOx i 0,025 PM.
Zaostrzenie przepisów uderza głównie w samochody w silnikiem diesla. Te z silnikiem benzynowym już wcześniej spełniały stosunkowo wysokie normy.
Producenci samochodów planują wprowadzić specjalne badania, które sprawdzałyby, ile w praktyce spalin emitują pojazdy. Stanie się to jednak dopiero w roku 2018.
Opracowanie, tytuł, śródtytuły i wytłuszczenia: Marta Śmigrowska. Źródła: Euractiv.pl, Transport & Environment
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl