- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
W tym roku udział w rynku samochodów elektrycznych potroi się (21525)
2020-10-13Drukuj
Nowa analiza organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E) pokazuje, że samochody elektryczne potroją swój udział na rynku UE. Jest to spowodowane regulacjami unijnymi w zakresie emisji CO2 z samochodów.
Pomimo pandemii sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła po 1 stycznia, wraz z wejściem w życie nowych norm emisji. Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży sięgnie w tym roku 10%, a w 2021 roku 15%. Organizacja T&E, która przeanalizowała wyniki sprzedaży na rynku motoryzacyjnym w pierwszym półroczu 2020 roku oraz strategie strategii zapewnienia zgodności z przepisami UE, stwierdziła, że ambitne standardy emisji CO2 działają, ale istnieje ryzyko, że dynamika sprzedaży samochodów elektrycznych spowolni po 2021 roku, z powodu mało ambitnych celów UE na 2025 i 2030 rok.
Rafał Bajczuk, senior policy analyst w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) stwierdził: „Jeśli polski rząd poważnie podchodzi do swoich długoterminowych celów dotyczących rozwoju elektromobilności, powinien poprzeć zwiększenie celów redukcyjnych dla producentów samochodów w 2025 i 2030 roku. Musimy zdać sobie sprawę, że jeśli Polska radykalnie nie ograniczy emisji z transportu do 2030 roku, to rząd będzie musiał zapłacić bardzo wysokie kary za nieprzestrzeganie prawa UE. Zmuszanie producentów samochodów do produkowania i sprzedawania większej liczby samochodów zeroemisyjnych bardzo nam pomoże w zmniejszeniu emisji z transportu".
Grupa PSA, Volvo, FCA-Tesla i BMW Group już w pierwszej połowie 2020 roku osiągnęły unijny cel w zakresie emisji z nowych samochodów na podstawie ich sprzedaży w pierwszej połowie 2020 roku. Renault, Nissan, Toyota-Mazda i Ford mają niewielką lukę w wysokości 2 gram CO2 na km. Tylko sprzedaż modelu Zoe w 2020 roku zmniejszy średnie emisje ze sprzedaży całej floty o 15 g CO2, co prawdopodobnie wystarczy do osiągnięcia celu redukcji dla Renault.
Będące dalej w zestawieniu, grupa Volkswagen (luka w wysokości 6g), Hyundai-Kia (7g-3g), Daimler (9g) i Jaguar-Land Rover (13g) powinny osiągnąć cel redukcji albo poprzez zwiększenie sprzedaży hybryd typu plug-in, łączenie się w alianse z innymi firmami lub poprzez oba działania. Oczekuje się, że Daimler wypełni znaczną część luki, sprzedając więcej swoich hybryd typu plug-in, w tym Klasy E, Klasy C, Klasy A i GLC - których sprzedaż gwałtownie wzrosła w tym roku.
O ile w tym roku udział w rynku samochodów elektrycznych wzrośnie z 3% do 10%, a w przyszłym roku do 15%, to możemy spodziewać się, że cztery lata później wyniesie on tylko 20%, jeśli obecne rozporządzenie w sprawie CO2 nie zostanie zmienione. Przykład Norwegii pokazuje, jak szybko może rosnąć rynek pojazdów elektrycznych: od 6% sprzedaży w 2013 roku do prawie 50% pięć lat później, w 2018 roku.
Niepokojące jest to, że sprzedaż lukratywnych dla producentów, ale mocno zanieczyszczających powietrze SUV-ów wzrosła do 39% w pierwszej połowie 2020 roku. Sprzyja temu luka w przepisach UE, zgodnie z którą sprzedaż ciężkich pojazdów zmniejsza docelowe poziomy emisji CO2 przez producentów samochodów. Ponadto połowa wszystkich sprzedawanych obecnie samochodów elektrycznych to „fałszywe elektryki", czyli hybrydy typu plug-in, które jako pokazuje praktyka rzadko są ładowane i emitują 2-4 razy więcej CO2 niż pokazują testy laboratoryjne. [1] T&E twierdzi, że UE musi ustanowić datę końcową sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym najpóźniej na rok 2035 - w tym obecnej technologii PHEV.
Rafał Bajczuk z FPPE skonkludował: „Dzięki unijnym normom emisji CO2 w Europie kwitnie sprzedaż samochodów elektrycznych. Zmiany na innych rynkach jeszcze bardziej uwidaczniają problemy polskiego rynku motoryzacyjnego. Pozostajemy w tyle, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych, a jednocześnie emisja z nowo sprzedawanych samochodów z pośród wszystkich krajów członkowskich jest najwyższa w Polsce. Aby skorzystać na obecnym boomie na elektromobilność polski rząd powinien wreszcie wprowadzić dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych i wprowadzić reformę podatkową, w ramach której użytkownicy samochodów zanieczyszczających będą płacić wyższe podatki niż ci, którzy używają pojazdów przyjaznych dla środowiska ".
Źródła:
[1]: ICCT, Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles: Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions, (2020).
https://theicct.org/publications/phev-real-world-usage-sept2020
oraz: T&E, UK briefing: The plug-in hybrid con, (2020).
https://www.transportenvironment.org/publications/uk-briefing-plug-hybrid-con
Podobne artykuły
- Europejscy podatnicy wydają 32 miliardy euro rocznie na subsydiowanie samochodów służbowych
Sześć na 10 samochodów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej to samochody służbowe, a wśród nich prawie wszystkie jeżdżą na benzynę lub diesli. Polska ma jeden największych udziałów samochodów służbowych w UE. 71% rejestracji nowych samochodów osobowych w 2019 roku stanowiły samochody służbowe.
Więcej
- Świat czekają masowe migracje klimatyczne
W ciągu 30 lat na skutek klęsk żywiołowych, braku dostępu do żywności i wody oraz narastających konfliktów społecznych, ponad miliard ludzi będzie musiało zostać przesiedlonych - ostrzega najnowszy raport IEP.
Więcej
- Inteligentne miasta do życia
Mimo koronawirusa wczoraj w Łodzi odbyło się na żywo i przez internet, międzynarodowe spotkanie miast pt. Smart and Liveable Cities. Było to wspólne przedsięwzięcie Ambasady Danii w Polsce oraz Miasta Łodzi. Co ciekawego można było usłyszeć?
Więcej
Podziel się swoją opinią
Wybierz dział
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności