Aktualności
Reklama koncernu Energetycznego ENEA uznana za nieetyczną - sukces Stowarzyszenia Eko-Unia (10842)
2010-08-15
Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia odniosło sukces skarżąc firmę Enea do Rady Reklamy za nieetyczną reklamę firmowaną hasłem : "Enea. Czysta energia. Czysty biznes".
Eko-Unia poinformowała Radę Reklamy, że „na stronie firmy Eneamożna znaleźć jej prawdziwą strukturę nośników energii. Zaledwie 5,26 % stanowią w niej energie odnawialne, które symbolizują wiatraki w tej reklamie (w tym z samych wiatraków firma uzyskuje zaledwie 1,1%). Reszta są to energie konwencjonalne głównie węgiel kamienny (71,3%) i brunatny (20,09%), którego spalanie przynosi szereg zanieczyszczeń środowiska: w powietrzu, glebie i wodzie. Firma poprzez emisje CO2 ma także swój znaczący udział w Polsce w zmianach klimatu".
W wyniku rozstrzygnięcia Komisji Etyki Reklamy w lipcu br. reklama zniknęła z mediów i internetu. Orzeczenie to, otwiera także drogę dla skarg dotyczących jakże częstych przypadków reklam nadużywających wizerunku przyrody, sformułowań ekologiczny oraz przedrostku "eko".
źródło: Koalicja Klimatyczna, Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia
www.koalicjaklimatyczna.org, www.eko-unia.org.pl
Skarżący poinformował, że reklama wprowadza w błąd, a na stronie internetowej firmy Enea można znaleźć jej prawdziwą strukturę nośników energii.
Stowarzyszenie Eko-Unia w złożonej w kwietniu br. skardze podniosła, że „reklama narusza art. 8 i art. 35 Kodeksu Etyki Reklamy. Firma Enea wprowadza czytelników w błąd obrazem i treścią haseł: „Enea. Czysta energia. Czysty biznes" oraz „Potęga wiatru. Siła wody. Korzystamy z natury, by dać Ci czystą energię". Hasła te wprost informują o rzekomej przyjazności dla środowiska firmy Enea, robieniu czystego biznesu na czystej energii, która produkowana jest z wiatru i wody".
Stowarzyszenie Eko-Unia w złożonej w kwietniu br. skardze podniosła, że „reklama narusza art. 8 i art. 35 Kodeksu Etyki Reklamy. Firma Enea wprowadza czytelników w błąd obrazem i treścią haseł: „Enea. Czysta energia. Czysty biznes" oraz „Potęga wiatru. Siła wody. Korzystamy z natury, by dać Ci czystą energię". Hasła te wprost informują o rzekomej przyjazności dla środowiska firmy Enea, robieniu czystego biznesu na czystej energii, która produkowana jest z wiatru i wody".
Eko-Unia poinformowała Radę Reklamy, że „na stronie firmy Eneamożna znaleźć jej prawdziwą strukturę nośników energii. Zaledwie 5,26 % stanowią w niej energie odnawialne, które symbolizują wiatraki w tej reklamie (w tym z samych wiatraków firma uzyskuje zaledwie 1,1%). Reszta są to energie konwencjonalne głównie węgiel kamienny (71,3%) i brunatny (20,09%), którego spalanie przynosi szereg zanieczyszczeń środowiska: w powietrzu, glebie i wodzie. Firma poprzez emisje CO2 ma także swój znaczący udział w Polsce w zmianach klimatu".
W wyniku rozstrzygnięcia Komisji Etyki Reklamy w lipcu br. reklama zniknęła z mediów i internetu. Orzeczenie to, otwiera także drogę dla skarg dotyczących jakże częstych przypadków reklam nadużywających wizerunku przyrody, sformułowań ekologiczny oraz przedrostku "eko".
źródło: Koalicja Klimatyczna, Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia
www.koalicjaklimatyczna.org, www.eko-unia.org.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl