Aktualności
Największe światowe firmy chcą czystej energii (15404)
2013-02-25Ani negocjacje klimatyczne pod auspicjami ONZ, ani uchwalanie ustaw klimatycznych przez Kongres Stanów Zjednoczonych nie posuwa się zbytnio naprzód, ale największe światowe firmy nie czekają, aż rządy poszczególnych państw zaczną zachęcać do mniejszych emisji czy przechodzenia na odnawialne źródła energii i biorą sprawy w swoje ręce – ujawnia najnowszy raport Calvert Investments, Ceres i WWF.
• 24 przyjęły z nich przyjęły osobne zobowiązania dotyczące wykorzystywania OZE, pozostałe cel ten wplotły w zobowiązanie zmniejszania emisji.
• Firmy mówią o korzystaniu z czystej energii w 50% (Dow Chemical, Walt Disney) lub wręcz o całkowitym uniezależnieniu się od węgla (Google, Microsoft i Walmart).
Kilkadziesiąt rozmów z szefami największych przedsiębiorstw oraz analiza wszelkich dostępnych publicznie informacji przeprowadzone przez autorów raportu "Power forward: why the world's largest companies are investing in renewable energy" wykazały, że korzystanie z czystej energii staje się czymś oczywistym, a praktyki z tym związane w wielu firmach, w tym tych największych na świecie i przynoszących największe zyski spółkach, takich jak AT&T, General Motors, HP czy Walmart, włączone zostają w szereg standardowych procedur.
Aż 63% firm znajdujących się na liście największych globalnych spółek (Global 100) i 59% z zestawienia najbogatszych (Fortune 100) wyznaczyły sobie cele redukcji emisji, część z nich powiązała to zobowiązanie ze wzrostem udziału OZE w swoim miksie energetycznym. Same cele dotyczące zielonej energii podjęło odpowiednio 16% i 13% przedsiębiorstw. Wiele z nich przy okazji inwestuje we własne odnawialne źródła.
Przeważają strategie krótkoterminowe – w perspektywie 2015 roku myśli 57% spółek z Global 100 i 61% z Fortune 100. Plan do 2020 roku ma opracowane odpowiednio 38% i 31% firm, a do 2050 roku – 5% i 8%.
Poniżej prezentujemy przegląd planów energetycznych wybranych międzynarodowych przedsiębiorstw.
Assicurazioni Generali
|
28 MW ze źródeł odnawialnych do 2014 (w tym inwestycje rzędu 40 mln € w energię ze słońca, wiatru i biomasy)
|
BASF
|
redukcja gazów cieplarnianych o 40% do 2020 roku, w stosunku do roku 2002
|
BMW
|
redukcja emisji CO2 o 50% do 2020 roku, w porównaniu z rokiem 1995
|
BP
|
8 mld $ dla energii odnawialnej w latach 2005–2015
|
Carrefour
|
redukcja intensywności emisji z zakresu 1 i 2 o 40% do 2020 roku w stosunku do 2009 roku*
|
Caterpillar
|
20% energii z OZE w 2020 roku
|
Chevron
|
2,2 mld $ w latach 2011–2013 na OZE i efektywność energetyczną; redukcja emisji gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2 o 0,7% w 2012 względem roku poprzedniego*
|
Citigroup
|
redukcja emisji CO2 z zakresów 1 i 2 o 25% do 2015 roku względem roku 2005*
|
The Coca Cola Company
|
ustabilizowanie poziomu wszystkich emisji; 5% redukcji całkowitych emisji w krajach Aneksu I do 2015 roku, względem 2004 roku
|
Crédit Agricole
|
redukcja emisji 1 i 2 o 15% na kWh do 2014 roku względem 2012 roku*
|
Dell
|
redukcja emisji gazów cieplarnianych na świecie na dolara przychodu o 15% do 2012 roku i redukcja emisji budynków o 40% do 2015 roku, względem roku 2007
|
Deutsche Post
|
zwiększenie udziału OZE w produkcji energii elektrycznej do więcej niż 60% w 2012 roku
|
Dow Chemical
|
50% czystej energii w 2050 roku
|
E.ON
|
7 mld € na rozwój OZE do 2017; redukcja emisji z zakresu 1 o 50% do 2025 roku (rok bazowy 1990)*
|
Électricité de France
|
długoterminowy cel produkcji 1000 MW z odnawialnych źródeł; we Francji redukcja emisji z zakresu 1 o 30% do 2020 roku, względem 1990 roku*
|
Enel
|
zwiększenie mocy źródeł energii odnawialnych podłączonych do sieci do 6,6 GW do 2016 roku w Ameryce Łacińskiej, Rosji i Europie Wschodniej; redukcja intensywności zużycia węgla w zakresie 1 o 15% do 2020*
|
Exxon Mobile
|
redukcja emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 o10% do 2012 roku*
|
Ford Motor
|
zmniejszenie emisji pojazdów o 30% do 2025 (rok bazowy 2010)
|
GDF Suez
|
zwiększenie mocy OZE o 50% w latach 2009-2015; redukcja emisji z zakresu 1 w Belgii (10% wszystkich emisji) o 2% do 2015 roku, względem 2007 roku*
|
General Motors
|
korzystanie z 125 MW odnawialnej energii w 2020 roku (na całym świecie, w tym podwojenie wykorzystania energii słonecznej z 30 do 60 MW do 2015 roku; redukcja intensywności emisji z budynków o 20% do 2020 względem 2000 roku
|
Google
|
100% energii z odnawialnych źródeł (cel długoterminowy); zerowy ślad węglowy
|
HSBC Holdings
|
40% odnawialnej energii do 2020 roku; redukcja rocznych emisji CO2 o tonę na jednego pracownika, z 3,5 t do 2,5 t, w latach 2012–2020
|
Johnson & Johnson
|
50 MW energii odnawialnej do 2015 roku
|
Kraft Foods
|
zmniejszenie emisji w zakładach produkcyjnych o 15% do 2015 roku w stosunku do 2010
|
Microsoft
|
całkowite uniezależnienie od węgla od 2013
|
Nestlé
|
redukcja emisji z zakresów 1 i 2 o 5% do 2015, w porównaniu 2010 roku*
|
Procter & Gamble
|
30% energii odnawialnej do 2020 (w dłuższym terminie – 100%)
|
Samsung Electronics
|
instalacja 2,4 MW z OZE do 2017 roku
|
Sprint Nextel
|
10% energii odnawialnej do 2017 roku
|
Statoil
|
redukcja emisji CO2 z zakresu 1 na norweskim szelfie kontynentalnym o ok. 800 tys. ton do 2020 roku*
|
Tesco
|
nowe sklepy, wybudowane w latach 2007–2020 mają emitować dwa razy mniej CO2 niż sklepy z 2006 roku
|
Toshiba
|
redukcja emisji z zakresów 1 i 2 o 35% do 2015 roku (rok bazowy – 1990); redukcja emisji z zakresu 3 o 44% do 2012 (względem 2000)*
|
Volkswagen
|
1 mld € do 2020 roku na rozwój OZE (słońce i wiatr); redukcja emisji gazów cieplarnianych w Niemczech o 40% do 2020, w porównaniu do 2010 roku
|
Walmart
|
100% energii odnawialnej (cel długoterminowy)
|
Walt Disney
|
od 2012 roku zmierzanie ku 50% redukcji bezpośrednich emisji
|
* Zakres 1 – bezpośrednie emisje ze źródeł własnych bądź kontrolowanych przed podmiot (np. emisje z paliw kopalnych spalanych na miejscu, emisje z pojazdów należących do spółki lub wynajętych). Zakres 2 – pośrednie emisje gazów cieplarnianych wynikające z produkcji, energii elektrycznej, ogrzewania i chłodzenia, emisje zakupione przez jednostkę, powstałe podczas przesyłu i dystrybucji np. schłodzonej wody, pary, gorącej wody oraz strat z tym związanych. Zakres 3 emisji obejmuje pośrednie emisje gazów cieplarnianych ze źródeł niebędących własnością lub bezpośrednio niekontrolowanych przez jednostkę, lecz związanych z jej działalnością (np. podróże i dojazdy pracowników, usuwanie odpadów stałych i oczyszczanie ścieków, emisje wynajętych powierzchni, łańcuch dostaw, outsourcing oraz rekultywacja terenu).
Dlaczego światowe korporacje stawiają na odnawialne źródła?
"Największe firmy na świecie zwiększają swoje wykorzystanie OZE, ponieważ ma to swoje ekonomiczne uzasadnienie. Widzą one korzyści w dywersyfikacji dostaw energii, ograniczaniu ryzyka związanego z kosztami paliw i obniżaniu swoich emisji powiązanych z wykorzystaniem energii", mówi Bennet Freeman, wiceprezydent Calvert. "Zachęcamy wszystkie przedsiębiorstwa do ustanawiania celów dotyczących energii odnawialnej i ujawniania tych zobowiązań. Naszym zdaniem pomoże to firmom – i tym, którzy w nie inwestują – właściwie odpowiedzieć na zagrożenia i wykorzystać możliwości".
Autorzy raportu identyfikują trzy główne powody przyjmowania takiej strategii rozwoju przez przedsiębiorstwa. Inwestycje w odnawialne źródła to przede wszystkim efektywny sposób zmniejszenia wpływu na środowisko spowodowanego zużyciem energii, a także skuteczny sposób redukcji ogólnych emisji firmy. Niemniej jednak równie ważnym czynnikiem okazują się być oczekiwania klientów. W zeszłorocznym sondażu Global Consumer Wind Study 74% spośród 24 tys. osób z 20 krajów stwierdziło, że lepiej postrzega producentów wykorzystujących OZE, a 49% konsumentów oświadczyło, że byłoby skłonnych zapłacić więcej za towar, do którego produkcji stosowano energię odnawialną. Trzecim argumentem za odnawialnymi źródłami jest chęć zapewnienia sobie stałych cen energii, niezależnych od wahań cen ropy naftowej.
Bariery rozwoju OZE
Pomimo wielu korzyści, które niosą ze sobą odnawialne źródła, nie wszystkie firmy wyznaczają sobie cele z nimi związane. Zwiększenie udziału czystej energii to wciąż dla wielu ogromne wyzwanie. Przedstawiciele przedsiębiorstw otwarcie mówią o problemach, z którymi się zmagają.
W niektórych częściach świata – zwłaszcza tam, gdzie paliwa kopalne są dotowane – produkcja energii odnawialnej po prostu nie jest konkurencyjna, a większość firm deklaruje, że nie będzie płacić wyższych rachunków za energię odnawialną. Innym problemem bywa często niespójna polityka dotycząca odnawialnych źródeł energii. Rządzący wysyłają do przedsiębiorstw i inwestorów sprzeczne sygnały, sytuacji nie poprawiają także niestabilne zachęty do inwestowania w zieloną energię czy też do jej zakupu.
WWF wraz z Calvert Investments i Ceres zdają sobie sprawę, jak ważne dla klimatu jest podtrzymanie zaobserwowanego trendu. W związku z tym nie poprzestają na prezentacji dobrych przykładów, lecz w swym raporcie formułują również rekomendacje dla polityków, tak aby podejmowane przez nich decyzje nie zniechęcały do wyznaczania nowych korporacyjnych zobowiązań redukcji emisji czy też tych dotyczących udziału OZE w ogólnym zużyciu energii. W dłuższej perspektywie cele takie powinny stać się powszechną praktyką i nie ograniczać się jedynie do przedsiębiorstw działających w skali globalnej.
"Firmy, które śmiało podejmują zobowiązania dotyczące gazów cieplarnianych czy odnawialnych źródeł energii i robią postępy w ich realizacji, demonstrują podejście biznesowe i obejmują prawdziwe przywództwo w sprawie zmian klimatu", mówi Marty Spitzer, przedstawicielka WWF zajmująca się polityką klimatyczną Stanów Zjednoczonych. "W ten sposób zmieniają też obecną sytuację – czynią źródła odnawialne coraz ważniejszymi na całym świecie oraz naciskają na polityków i rynki, aby stworzyć jeszcze lepsze warunki do działania w tych dziedzinach", dodaje.
Raport "Power forward: why the world's largest companies are investing in renewable energy" można pobrać ze strony worldwildlife.org.
Urszula Drabińska, ChronmyKlimat.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl