Polecane publikacje
Energooszczędny biurowiec Górnośląskiego Parku Przemysłowego (17360)
2014-06-10Nowoczesny budynek Goeppert-Mayer to pierwszy z czterech energooszczędnych biurowców zaplanowanych w ramach kompleksu GPP Business Park. Od sierpnia 2013 r. katowicki biurowiec jako jeden z niewielu w Europie może szczycić się certyfikatem BREEAM na najwyższym poziomie „outstanding”.
Rodzaj inwestycji: Energooszczędny budynek biurowy.
Inwestor: Górnośląski Park Przemysłowy.
Projektant i wykonawca: Budynek został zaprojektowany przez pracownie „Tumas Radzyński Architekci” i „Group-Arch”. Generalnym wykonawcą była firma Spec Bau Polska. W pracach związanych z budową i wyposażeniem budynku uczestniczyły także firmy zrzeszone w ramach koordynowanego przez Górnośląski Park Przemysłowy Klastra Budownictwa Pasywnego i Energooszczędnego.
Lokalizacja: Biurowiec położony jest w odległości ok. 2 km od ścisłego centrum Katowic (woj. śląskie), przy ulicy Konduktorskiej.
Opis inwestycji: Budynek, nazwany na cześć pochodzącej z Katowic laureatki Nagrody Nobla z fizyki Marii Goeppert-Mayer, jest pierwszym z czterech energooszczędnych biurowców kompleksu GPP Business Park. Biurowce (każdy o pow. 7 800 m2) to 7-kondygnacyjne budynki połączone podziemnym garażem. Budowa pierwszego z nich trwała 18 miesięcy i zakończyła się w sierpniu 2012 roku. Aktualnie dobiegły końca także prace związane z oddaniem do użytkowania drugiego budynku oraz rozpoczęta została budowa trzeciego biurowca. Czwarty z zaplanowanych w ramach kompleksu budynków powinien powstać do końca 2015 roku. Na pozostałym terenie inwestycyjnym GPP Business Park (łącznie ok. 8 ha) powstała już także hala produkcyjno-magazynowa, a w przyszłości planowana jest także budowa hotelu oraz utworzenie parku rekreacyjnego o powierzchni ok. 1,5–2 ha. Cała inwestycja realizowana jest na terenach poprzemysłowych, jakie pozostały po zlikwidowanych państwowych zakładach metalurgicznych „Silesia”.
Pierwszy z biurowców kompleksu GPP Business Park (fot. ChronmyKlimat.pl)
Na parterze biurowca Goeppert-Mayer zaprojektowano m.in.: sale konferencyjne (mogące pomieścić od 10 do 120 osób), recepcję, pomieszczenia administracyjne oraz restaurację. Pierwsze piętro biurowca dedykowane jest mniejszym firmom (znajdują się tu głównie pomieszczenia o pow. 17-27 m2). Kolejne kondygnacje (2-6 piętro) zaprojektowano zaś w taki sposób, że istnieje możliwość wynajęcia całego piętra (ok. 1080 m2), połowy (ok. 540 m2) lub podziału przestrzeni na 4 niezależne biura o pow. ok. 270 m2 każde. Ostatnia kondygnacja budynku została przeznaczona na pomieszczenia techniczne. Na każdym piętrze zorganizowano ok. 126 stanowisk pracy.
W sierpniu 2013 r. biurowiec Goeppert-Mayer jako pierwszy w Polsce uzyskał certyfikat BREEAM1 na poziomie „outstanding”, będąc wówczas zaledwie drugim budynkiem w Europie z tak wysoką oceną.
Zastosowane rozwiązania energooszczędne i technologie OZE: Cechą charakterystyczną biurowca jest prosta bryła i duża ilość przeszkleń, które zapewniają dostęp do światła dziennego wszystkim użytkownikom budynku. Do izolacji zastosowano m.in. wełnę mineralną (20-30 cm warstwę na ścianach i 30 cm na dachu). W projekcie wykorzystano także szczelne okna (trzyszybowe zestawy wypełnione argonem) o współczynniku przenikania ciepła dla okna Uw = 0,5 (W/m2K). Ponadto okna wyposażono w system automatycznie sterowanych żaluzji zewnętrznych.
System automatycznie sterowanych żaluzji zewnętrznych (fot. ChronmyKlimat.pl)
Wśród nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w budynku Goeppert-Mayer na szczególną uwagę zasługuje system trigeneracji, wykorzystywany w biurowcu zarówno do produkcji prądu elektrycznego, ciepła, jak i chłodu. Technologia ta polega na produkcji energii elektrycznej z gazu ziemnego, gdzie odpadowym zjawiskiem jest produkcja energii cieplnej. Powstające ciepło może być następnie wykorzystywane do przygotowywania ciepłej wody użytkowej, ogrzewania powietrza zewnętrznego w układzie wentylacji czy też do produkcji chłodu.
Wiele z nowoczesnych urządzeń zastosowanych w budynku to rozwiązania, które pozwalają na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych budynku, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego komfortu pracy w pomieszczeniach. Należy do nich z pewnością wysokosprawny system wentylacji z odzyskiem ciepła, umożliwiający dostarczenie świeżego powietrza do wszystkich pomieszczeń znajdujących się w budynku (w katowickim budynku dostarczane jest 36 m3 powietrza/osobę/godzinę). System wentylacyjny składa się m.in. z centrali klimatyzacyjnej umożliwiającej odpowiednią obróbkę świeżego powietrza oraz belek chłodząco-grzewczych, które dostarczają świeże powietrze do pomieszczeń i jednocześnie odpowiadają za indywidualną regulację temperatury. Dodatkowo system wyposażony jest w agregat chłodniczy wspomagający pracę systemu trigeneracji oraz wodny nawilżacz powietrza zapewniający odpowiednią wilgotność powietrza. W przypadku katowickiego biurowca, odzysk ciepła z wykorzystywanego w budynku powietrza przekracza 80%.
Z perspektywy komfortu pracy szczególne znaczenie ma także zastosowana w budynku automatyka oraz liczne czujniki kontrolujące m.in. obecność osób oraz panujące w pomieszczeniach warunki (np. temperaturę czy stężenie CO2). Inteligentne systemy (zintegrowane z umieszczoną na dachu stacją pogodową) regulują m.in.: wymianę powietrza w budynku, położenie żaluzji zewnętrznych czy dopływ sztucznego oświetlenia. Zastosowane w budynku energooszczędne oświetlenie przez większą część dnia stanowi „uzupełnienie” światła naturalnego, rozjaśniając się lub ściemniając, w zależności od warunków panujących na zewnątrz (tak aby przy każdym stanowisku pracy zapewnić zgodne z normą natężenie oświetlenia na poziomie 500 lx). Ponadto, współpracując z czujnikami obecności, systemy automatycznie wyłączają oświetlenie w sytuacji, gdy w pomieszczeniu nie znajduje się żadna osoba.
Automatyczna regulacja dopływu sztucznego oświetlenia (fot. ChronmyKlimat.pl)
W budynku zastosowano także energooszczędne windy wyposażone w wysokowydajny system odzyskiwania energii, który generuje oszczędności m.in. dzięki przetwarzaniu energii wyzwalanej przy hamowaniu dźwigu w energię elektryczną. Biurowiec został ponadto wyposażony w system pozwalający odzyskać i wtórnie wykorzystać wody opadowe. Konstrukcja zaprojektowanego na budynku „zielonego dachu” pozwala wychwycić wodę opadową i wykorzystać ją do spłukiwania toalet. W budynku zamontowano także wodooszczędne baterie umywalkowe (wylewające max. 1,8 l wody na minutę).
Zastosowane w biurowcu Goeppert-Mayer energooszczędne rozwiązania pozwoliły ograniczyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania i wentylacji do poziomu 28 kWh/m2/rok, przy pracy budynku na trzy zmiany. Zapotrzebowanie na energię pierwotną wynosi ok. 110 kWh/m2/rok.
Koszty wykonania, koszty eksploatacji oraz przewidywany okres zwrotu inwestycji: Budowa biurowca kosztowała prawie 40 mln zł, z czego ponad 18 mln zł stanowiło dofinansowanie przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. W ocenie inwestorów, w porównaniu do budowanych wówczas biurowców, energooszczędny budynek Goeppert-Mayer był droższy o ok. 15%.
Miesięczne koszty mediów (woda, prąd, ciepło, chłód i wentylacja) wynoszą ok. 1 euro dla m2 wynajmowanej powierzchni, co stanowi połowę, a czasem nawet i 1/3 kosztów ponoszonych w tradycyjnych budynkach.
Więcej informacji na temat osiedla znajduje się w opublikowanym na portalu reportażu: „Wybitny” biurowiec w Katowicach.
Przypisy:
1. BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) to jeden z najpopularniejszych systemów wielokryterialnej oceny jakości budynków. Metoda ta została stworzona przez Building Research Establishment (BRE) w Wielkiej Brytanii w 1990 r. Jej głównym celem jest ocena budynków pod kątem ich przyjazności dla środowiska naturalnego oraz komfortu przyszłego użytkownika.
ChronmyKlimat.pl
Energooszczędne 4 kąty
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl