Polecane publikacje
Stanowisko FNEZ w sprawie poprawek do dyrektywy OOŚ (16325)
2013-10-28W związku z przyjęciem w dniu 9 października 2013 r. przez Parlament Europejski poprawek do „Dyrektywy OOŚ", w myśl których poszukiwanie („ograniczone do fazy łączącej z zastosowaniem szczelinowania hydraulicznego") i wydobycie gazu i ropy ze złóż niekonwencjonalnych objęte ma zostać pełną oceną oddziaływania na środowisko oraz w związku z licznymi doniesieniami prasowymi z tym związanymi, Fundacja na rzecz Energetyki Zrównoważonej opracowała stanowisko, z którym zwraca się do przedstawicieli władz krajowych i europejskich o uwzględnienie w dalszych dyskusjach i działaniach w przedmiotowym temacie.
2) Nie jest prawdą, że objęcie Dyrektywą OOŚ danego rodzaju działalności inwestycyjnej, w tym przypadku związanej z poszukiwaniem, rozpoznaniem i wydobyciem gazy z łupków, oznacza automatyczne zablokowanie czy znaczące wydłużenie procedury przygotowania i realizacji inwestycji. W warunkach krajowych rzeczywiście procedury oceny oddziaływania na środowisko są bardzo często jednym z głównych czynników wydłużających proces inwestycyjny. Jest to jednak spowodowane nie zapisami Dyrektywy OOŚ, ale złym prawem krajowym i jeszcze gorszą praktyką jego stosowania. To krajowa Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej „Uooś") wdrażająca zapisy Dyrektywy OOŚ, a zwłaszcza sposób jej stosowania jest przyczyną nadmiernego, nieuzasadnionego wydłużenia przygotowania projektów inwestycyjnych. Przekazanie kompetencji w zakresie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nieprzygotowanym merytorycznie organom administracji gminnej, słabe merytorycznie, zdominowane przez przyrodników a nie inżynierów organy administracji środowiskowej (regionalne dyrekcje ochrony środowiska), nadmierne i niekontrolowane prawa organizacji pseudoekologicznych do blokowania procedur oraz słabe merytorycznie sądy administracyjne to główne powody tych opóźnień. Zgodnie z zapisami Uooś, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla poszukiwań i rozpoznania gazu z łupków, w większości przypadków powinna zostać zakończona w terminie 3 miesięcy, a w przypadkach szczególnie trudnych do 6 miesięcy. W praktyce jednak, z wyżej wymienionych powodów, a także powszechnego, słabego przygotowania dokumentacji środowiskowej przez inwestorów, procedury te trwają od 6 do 18 miesięcy...
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl