Polecane publikacje
Plany PGE: Magazynowanie energii i stacje ładowania wodorem (19368)
2016-04-09W ciągu sześciu lat PGE chce zainwestować w innowacyjne projekty około 270-360 mln zł.
Na inwestycje w innowacje PGE chce przeznaczyć ok. 1,5 proc. skonsolidowanego zysku rocznie do roku 2020. Przy założeniu zysku na poziomie 3-4 mld zł będzie to co roku około 45-60 mln zł. Część z tych funduszy trafi na projekty zakładające magazynowanie energii czy budowę infrastruktury ładowania pojazdów napędzanych wodorem.
W maju ubiegłego roku Polska Grupa Energetyczna i Operator Gazociagów Przesyłowych Gaz-System S.A. podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju technologii magazynowania energii polegającej na przemianie energii elektrycznej na paliwo gazowe w ramach instalacji Power-to-Gas.
Zgodnie ze wstępnymi założeniami instalacja Power-to-Gas przeznaczona będzie do magazynowania nadwyżek energii elektrycznej wytwarzanej przez farmy wiatrowe, poprzez przemianę nadmiaru energii elektrycznej w wodór z wykorzystaniem procesu elektrolizy.
Wcześniej Rzeczpospolita informowała, że wartość tego projektu może sięgnąć do 24 mln euro i zakłada on budowę instalacji o mocy 20 MW. Koszt 1 MW szacuje się na 1 mln euro +/- 20%. Nie jest jeszcze znane miejsce, w którym powstanie pilotażowa instalacja.
Z kolei w listopadzie ubiegłego roku PGE zapowiedziało budowę we współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego stacji ładowania aut osobowych i autobusów napędzanych wodorem. Pierwsze demonstracyjne stacje tankowania wodoru (HRS) miałyby powstać w Warszawie i Poznaniu.
PGE informuje, że projekt budowy stacji tankowania wodoru (HRS) jest kontynuacją szerszego, europejskiego projektu HIT – 2 – Corridors, którego stroną jest Instytut Transportu Samochodowego. Celem HIT – 2 – Corridors jest stworzenie oraz późniejsza integracja europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystaniu wodoru jako paliwa w transporcie drogowym i tym samym popularyzacja długodystansowych podróży samochodami osobowymi wykorzystującymi ogniwa paliwowe.
– Uwzględniając fakt, że wodór możemy pozyskać w procesie elektrolizy w naszych elektrowniach, docelowo tych opartych o odnawialne źródła energii, ta technologia napędzania pojazdów jest dla nas szczególnie interesująca – zapewniał wówczas Marek Woszczyk.
Źródło: Gram w Zielone
www.gramwzielone.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl