- Kalendarium
-
Debaty
- Czy Polska będzie "Fit for 55%"?
- Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w budynku wielorodzinnym
- Gospodarowanie wodą w budynku wielorodzinnym
- Jak przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu i zanieczyszczeniom powietrza
- Szanse rozwoju energetyki morskiej w Polsce
- E-mobility – czy tylko samochód elektryczny?
- Zielone finansowanie
- Gospodarka o obiegu zamkniętym
- Czy planowanie przestrzenne w Polsce da się naprawić?
- Czy transformacja energetyczna w Polsce oznacza wzrost bezrobocia?
- Roślinność na wokół i w budynku wielorodzinnym
- Fundusze unijne na gospodarkę niskoemisyjną
- Ekologia w modzie i tekstyliach
- Seminarium naukowe: Co ekstremalne zjawiska pogodowe mówią nam o zmianach klimatu?
- Woda w mieście - jak ją zagospodarować
- Senior czuje dobry klimat
- Przyszłość ciepłownictwa w Polsce
- Jak zmniejszyć ubóstwo energetyczne?
- Jak osiągnąć neutralny dla klimatu transport w ciągu najbliższych 30 lat?
- Jaki rynek pracy po węglu?
- Czy polska gospodarka może działać bez węgla?
- Jaką energetykę warto dotować?
- Dlaczego węgiel tanieje?
- Zielone miejsca pracy
- Miasto bez samochodu?
- Śląsk - co po węglu?
- Ustawa o energetyce odnawialnej
- Ile powinien kosztować prąd
- Szczyt klimatyczny w Limie
- Węgiel a zdrowie
- Efektywność szansą dla gospodarki
- Energetyka rozproszona
- Polska wobec celów 2030
- Biblioteka
- Wideo
- Patronaty
- Projekty
- O serwisie
- Opinie
Aktualności
Transport po pandemii musi być bardziej zrównoważony (21303)
2020-05-08Drukuj
W planach dotyczących odbudowy funkcjonowania społeczeństwa po pandemii powinno się kłaść nacisk na zwiększanie roli komunikacji zbiorowej – piszą w liście otwartym do organów Unii Europejskiej przedstawiciele zrzeszenia Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP).
Jak przekonują, zagrożenie koronawirusem nie powinno zepchnąć na dalszy plan zabiegów o ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Wzywają też do wyprzedzającego publikowania planów dotyczących „odmrażania” poszczególnych gałęzi gospodarki, tak by można było brać je pod uwagę przy tworzeniu kolejnych rozkładów jazdy.
Pandemia koronawirusa dotknęła wszystkie sektory gospodarki. Transport publiczny był jedną z tych, których obroty spadły najbardziej. W parze ze spadkiem przychodów idzie raptowny wzrost kosztów, ponoszonych w celu zapewnienia bezpieczeństwa epidemicznego. Biorąc pod uwagę wpływ COVID-19, UITP wraz z innymi organizacjami wystosowało list otwarty do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, przewodniczącego Rady Europejskiej Charlesa Michela oraz przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Davida Marii Sassoli. Urzędnicy zostali wezwani do kontynuowania wsparcia dla transportu zbiorowego w przyszłości, niezależnie od tego, jak długo potrwa pandemia.
Proponowane przez UITP działania to przede wszystkim stopniowe, ale konsekwentne odtwarzanie sieci oraz częstotliwości połączeń sprzed wybuchu pandemii. Proces ten miałby rozpocząć się – w zależności od miejscowych warunków – w najbliższych tygodniach, a nawet dniach. Jego tempo ma zależeć od tempa znoszenia restrykcji dotyczących poruszania się. W ocenie organizacji powinno się brać go pod uwagę w całościowych strategiach na okres po lockdownie.
Cała branża będzie musiała stawić czoła licznym wyzwaniom. Transportowy „ekosystem” – jak nazywa go UITP – będzie musiał elastycznie dopasowywać się do kolejnego „odmrażania” innych gałęzi gospodarki. Zdaniem organizacji dużą pomocą byłaby ze strony władz publiczna zapowiedź przewidywanej kolejności znoszenia ograniczeń. Należy też jasno określić zasady noszenia w pojazdach masek ochronnych oraz reguł zachowywania w nich bezpiecznego dystansu. Dużego wysiłku będzie zapewne wymagało odzyskanie zaufania pasażerów (dotyczy to również użytkowników transportu współdzielonego, takich jak rower publiczny). Nie wolno też zapominać o zapewnieniu należytej ochrony prowadzącym pojazdy i innym pracownikom sektora.
Drugim zagadnieniem są doraźne środki, które w celu ratowania branży przed zapaścią należy podjąć na szczeblu unijnym już teraz. Zdaniem ekspertów UITP sytuacja uzasadnia sięgnięcie po środki nadzwyczajne, a także – zapewne – zwiększenie ich skali w przyszłości. Chodzi przede wszystkim o poważne, średnio- i długodystansowe dofinansowanie działalności przedsiębiorstw i udzielenie im gwarancji finansowych. Bez tego odbudowa poziomu usług sprzed pandemii, a w wielu przypadkach – nawet przetrwanie nadchodzącej recesji może okazać się niemożliwe. Sygnatariusze listu zwracają uwagę, że jest to także warunek realizacji zaproponowanego przez KE „Zielonego Ładu”.
Trzeci pakiet spraw, o którym wspominają przedstawiciele UITP, to właśnie kwestie związane z ochroną klimatu. – Zmiany klimatu muszą nadal mieć wysoki priorytet w agendzie politycznej – podkreślają. Znaczenie transportu publicznego uznają pod tym względem za kluczowe. Jak podkreślają, właśnie pandemia COVID-19 udowodniła, jak dużą rolę odgrywa szybkie działanie w możliwie jak najwcześniejszej fazie problemu. UITP rekomenduje takie podejście także w dziedzinie ekologii i zrównoważonego wzrostu. Dotyczy to także określenia na nowo priorytetów przy udzielaniu wsparcia finansowego z funduszy unijnych dla inwestycji w poszczególne rodzaje transportu.
Odpowiednie pokierowanie tym procesem może – według autorów pisma – przyczynić się wręcz do wzmocnienia pozycji komunikacji publicznej w stosunku do stanu sprzed kryzysu. Oprócz listu otwartego UITP przygotowała także skierowany do instytucji unijnych raport na temat poruszanych w nim zagadnień.
UITP to międzynarodowa organizacja zrzeszająca m. in. przewoźników, organizatorów transportu oraz placówki badawcze. Na poziomie europejskim ściśle współpracuje w wielu kwestiach z instytucjami UE. Współdziałanie to ma na celu lobbowanie za braniem pod uwagę w ich działaniu interesów sektora transportu publicznego na całym kontynencie.
Proponowane przez UITP działania to przede wszystkim stopniowe, ale konsekwentne odtwarzanie sieci oraz częstotliwości połączeń sprzed wybuchu pandemii. Proces ten miałby rozpocząć się – w zależności od miejscowych warunków – w najbliższych tygodniach, a nawet dniach. Jego tempo ma zależeć od tempa znoszenia restrykcji dotyczących poruszania się. W ocenie organizacji powinno się brać go pod uwagę w całościowych strategiach na okres po lockdownie.
Cała branża będzie musiała stawić czoła licznym wyzwaniom. Transportowy „ekosystem” – jak nazywa go UITP – będzie musiał elastycznie dopasowywać się do kolejnego „odmrażania” innych gałęzi gospodarki. Zdaniem organizacji dużą pomocą byłaby ze strony władz publiczna zapowiedź przewidywanej kolejności znoszenia ograniczeń. Należy też jasno określić zasady noszenia w pojazdach masek ochronnych oraz reguł zachowywania w nich bezpiecznego dystansu. Dużego wysiłku będzie zapewne wymagało odzyskanie zaufania pasażerów (dotyczy to również użytkowników transportu współdzielonego, takich jak rower publiczny). Nie wolno też zapominać o zapewnieniu należytej ochrony prowadzącym pojazdy i innym pracownikom sektora.
Drugim zagadnieniem są doraźne środki, które w celu ratowania branży przed zapaścią należy podjąć na szczeblu unijnym już teraz. Zdaniem ekspertów UITP sytuacja uzasadnia sięgnięcie po środki nadzwyczajne, a także – zapewne – zwiększenie ich skali w przyszłości. Chodzi przede wszystkim o poważne, średnio- i długodystansowe dofinansowanie działalności przedsiębiorstw i udzielenie im gwarancji finansowych. Bez tego odbudowa poziomu usług sprzed pandemii, a w wielu przypadkach – nawet przetrwanie nadchodzącej recesji może okazać się niemożliwe. Sygnatariusze listu zwracają uwagę, że jest to także warunek realizacji zaproponowanego przez KE „Zielonego Ładu”.
Trzeci pakiet spraw, o którym wspominają przedstawiciele UITP, to właśnie kwestie związane z ochroną klimatu. – Zmiany klimatu muszą nadal mieć wysoki priorytet w agendzie politycznej – podkreślają. Znaczenie transportu publicznego uznają pod tym względem za kluczowe. Jak podkreślają, właśnie pandemia COVID-19 udowodniła, jak dużą rolę odgrywa szybkie działanie w możliwie jak najwcześniejszej fazie problemu. UITP rekomenduje takie podejście także w dziedzinie ekologii i zrównoważonego wzrostu. Dotyczy to także określenia na nowo priorytetów przy udzielaniu wsparcia finansowego z funduszy unijnych dla inwestycji w poszczególne rodzaje transportu.
Odpowiednie pokierowanie tym procesem może – według autorów pisma – przyczynić się wręcz do wzmocnienia pozycji komunikacji publicznej w stosunku do stanu sprzed kryzysu. Oprócz listu otwartego UITP przygotowała także skierowany do instytucji unijnych raport na temat poruszanych w nim zagadnień.
UITP to międzynarodowa organizacja zrzeszająca m. in. przewoźników, organizatorów transportu oraz placówki badawcze. Na poziomie europejskim ściśle współpracuje w wielu kwestiach z instytucjami UE. Współdziałanie to ma na celu lobbowanie za braniem pod uwagę w ich działaniu interesów sektora transportu publicznego na całym kontynencie.
Źródło: transport-publiczny.pl
Udostępnij wpis swoim znajomym!
Podobne artykuły
- 20 mln euro na popularyzację transportu rowerowego we Francji
W czwartek (30 kwietnia) Elisabeth Borne, francuska minister ds. transformacji ekologicznej, przedstawiła plan o wartości 20 mln euro mający zachęcić do przemieszczania się rowerem po zniesieniu restrykcji dotyczących przemieszczania się. Plan ma zapobiec masowemu przeniesieniu się obywateli z transportu publicznego na samochodowy.
Więcej
- Apel Unii Metropolii Polskich – transport publiczny
Prezes Unii Metropolii Polskich Tadeusz Truskolaski apeluje do premiera Mateusza Morawieckiego o wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących ograniczeń w funkcjonowaniu transportu publicznego .
Więcej
- Łódź: Ponad 13 mln zł na sieć wodno-kanalizacyjną i remonty kamienic
Ponad 13 mln zł zysku - najwięcej ze wszystkich spółek z większościowym udziałem miasta - wypracowała w ubiegłym roku Łódzka Spółka Infrastrukturalna. Pieniądze trafią głównie na sieć wodną i kanalizacyjną oraz remonty kamienic - podały władze Łodzi.
Więcej
Podziel się swoją opinią
Newsletter
Patronaty
Kalendarium
- PN
- WT
- ŚR
- CZ
- PT
- SO
- ND
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0
Warning: Illegal string offset 'dzien' in /tpl_c/%%58^58D^58DE6355%%kalendarz.tpl.php on line 31
0- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
Projekty
ChronmyKlimat.pl wersja 2.0 – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju | |
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl |
RSS
Polityka prywatności