Opinie
Tu pojazdy, tam ludzie (20412)
Wojciech Szymalski2018-03-01
Po Warszawie jeżdżą miliony osób, nie tylko w samochodach. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie jak co roku opublikował listę ulic o największych potokach pojazdów. Najbardziej oblegane przez samochody ulice w 2017 roku w Warszawie, niekoniecznie są tymi, gdzie przemieszczało się najwięcej osób.
Dane są, ale...
Przy wykorzystaniu danych z Warszawskiego Badania Ruchu (WBR) z 2015 roku zestawiliśmy szacunkowe ilości pasażerów rocznie dla najbardziej popularnych odcinków ulic wśród pasażerów komunikacji miejskiej. Niestety Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) czy Biuro Drogownictwa i Komunikacji nie prowadzą tak regularnych pomiarów ruchu pasażerskiego, jak Zarząd Dróg Miejskich w przypadku ruchu drogowego, stąd nie jest możliwe zaprezentowanie wyników dla roku 2017. Także, np. na I linii metra pomiary ilości pasażerów pochodzące z bramek metra znacząco zaniżają ilość użytkowników ze względu na możliwość ich omijania. Wyrywkowo pomiary ruchu pasażerskiego są prowadzone przez ZTM co roku w różnych miejscach miasta, ale nie są one publikowane.
Najpopularniejsze odcinki dróg
Każdego roku środkami transportu publicznego w ciągach różnych warszawskich ulic przejeżdża kilkaset milionów osób. Najbardziej popularnym odcinkiem jest ciąg ulicy Marszałkowskiej pomiędzy al. Jerozolimskimi a Świętokrzyską. Co roku przejeżdża tamtędy, według naszych szacunków, metrem, tramwajem lub autobusem, nawet 105-120 mln osób. Ponad 50 milionów osób przejeżdża rocznie komunikacją miejską wzdłuż każdej ulicy, tam gdzie przebiega I linia metra począwszy od stacji Plac Wilsona do Wilanowskiej, np. ulicą Mickiewicza/Andersa na wysokości wiaduktu nad gdańską linią kolejową to 52 mln osób. Dla pozostałych ciągów komunikacyjnych nad metrem znamy tylko szacunki dla I linii metra, bez pozostałych środków komunikacji miejskiej.
Poza tym od 38 do 44 mln osób przejeżdża komunikacją miejską, metrem, tramwajem lub autobusem w ciągu ulicy Targowej. Od 39 do 41 mln osób przejeżdża koleją (tylko pociągi podmiejskie) pomiędzy Warszawą Zachodnią, a Warszawą Ochota wzdłuż al. Jerozolimskich. Około 33 mln osób jeździ komunikacją miejską na mostach Poniatowskiego i Łazienkowskim, szacując z wykorzystaniem danych za rok 2014 (most Poniatowskiego) i 2016 (most Łazienkowski) z doraźnych pomiarów ZTM.
A gdzie jeżdżą samochody...
Dla porównania na najbardziej obleganych przez samochody drogach w 2015 roku (wg WBR) przejechało komunikacją miejską odpowiednio: Mostem Grota-Roweckiego – 5-6 mln osób, al. Prymasa 1000-lecia – 8-10 mln osób, Wisłostradą 8-10 mln osób. Dla Doliny Służewieckiej brak jakichkolwiek danych o ruchu komunikacją miejską.
Na moście Łazienkowskim sumaryczna liczba pasażerów w komunikacji miejskiej i samochodach osiąga 83-89 mln osób, z czego 60% to osoby w samochodach. To porównywalna wielkość do liczby osób poruszających się Mostem Grota-Roweckiego tylko samochodami. Most Grota jest o dwa pasy ruchu szerszy, niż most Łazienkowski.
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl