Opinie
10 mld zł na komunikację publiczną ze środków UE (21490)
2020-09-24Z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko na komunikację publiczną przeznaczono 9,7 mld zł - poinformowało we wtorek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Dofinansowanie przeznaczono m.in. na zakup nowoczesnego taboru, modernizację i rozbudowę sieci transportu zbiorowego.
- Transport publiczny jest trzecim pod względem wielkości sektorem, po drogowym i kolejowym, o największym dofinansowaniu z Programu Infrastruktura i Środowisko. Na ten cel przeznaczyliśmy prawie 10 mld zł - wyjaśnia minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Dodaje, że nowoczesna, ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska, dzięki wparciu z funduszy unijnych, powoli staje się standardem w polskich miastach.
Ze środków unijnych - jak napisano - dofinansowane są zarówno projekty z zakresu odnowienia floty, zakupu taboru, jak i modernizacji oraz rozbudowy sieci transportu zbiorowego.
- Inwestując fundusze unijne chcemy, by tworzona infrastruktura czy kupowany tabor skłaniał mieszkańców do pozostawienia samochodu i wyboru transportu publicznego. Pasażerowie chętniej przesiądą się do komunikacji miejskiej w sytuacji gdy jest on niezawodny i przewidywalny - podkreśla minister.
Wskazano, że dzięki dofinansowaniu z programu IiŚ do takich miast jak Poznań, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Bydgoszcz i Gorzów Wielkopolski trafiło 168 nowoczesnych pojazdów tramwajowych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, natomiast w Gdyni pasażerowie mogą korzystać z 30 nowych trolejbusów. Podkreślono, że w miastach zwiększa się liczba autobusów elektrycznych. Do tej pory - jak wskazano - zakupiono 363 autobusy, w tym 64 elektryczne, które trafiły do Warszawy, Zielonej Góry i Tych.
Podkreślono, że od września 2019 roku pasażerowie stołecznej komunikacji mogą korzystać z trzech nowych stacji II linii metra na odcinku wschodnim (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy oraz Trocka), natomiast w kwietniu tego roku udostępnione zostały kolejne trzy stacje II linii metra na odcinku zachodnim (Płocka, Młynów i Księcia Janusza), o łącznej długości 6 km. "Rozbudowa II linii warszawskiego metra jest kontynuowana i do końca 2022 roku powiększy się o kolejne 5 stacji. Budowa warszawskiej kolei podziemnej powstaje przy wsparciu Programu Infrastruktura i Środowisko" - czytamy w komunikacie.
Napisano, że MFiPR od 2019 roku prowadzi pilotaż, którego celem jest wsparcie chętnych miast w przygotowaniu Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plans - SUMP). Bierze w nim udział ponad 30 miast różnej wielkości.
Źródło: PAP
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl