Opinie
Auta oszczędnie oświetlone (9990)
2011-02-15
Wszystkie nowe typy samochodów osobowych i niewielkich pojazdów dostawczych będą musiały od teraz posiadać światła do jazdy dziennej. Za półtora roku dyrektywa obejmie samochody ciężarowe i autobusy. Według Komisji Europejskiej takie rozwiązanie znacząco poprawi bezpieczeństwo na wspólnotowych drogach, a jednocześnie będzie przyjazne dla środowiska, bo światła do jazdy dziennej zużywają znacznie mniej prądu niż światła mijania.
źródło: © Unia Europejska, 1995-2011
www.ec.europa.eu
Światła do jazdy dziennej (Daytime running lights – DRL) to specjalne lampy, które zapalają się automatycznie po uruchomieniu silnika. Mają one za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drodze poprzez zwiększenie widoczności pojazdów silnikowych dla innych uczestników ruchu. Charakteryzują się również niskim poziomem zużycia energii w porównaniu z obecnymi światłami mijania. W krajach, które już wcześniej wprowadziły obowiązek jazdy z włączonymi światłami do jazdy dziennej, rozwiązanie to uznano za bardzo ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drodze.
– Światła do jazdy dziennej stanowić będą istotny wkład w osiągnięcie naszego celu, jakim jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych. Jest to również dobra wiadomość z punktu widzenia ochrony środowiska, ponieważ w porównaniu ze zwykłymi światłami, niższy poziom zużycia energii zaowocuje spadkiem emisji dwutlenku węgla – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani, odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa.
W 2009 r. na europejskich drogach zginęło ponad 35 tys. osób, przy czym na każdą ofiarę śmiertelną przypadają cztery osoby ranne, których obrażenia skutkują trwałym kalectwem, dziesięć osób poważnie rannych i 40, które odniosły mniej groźne obrażenia. Powyższe liczby maleją dzięki temu, że podjęto szereg stosownych działań, m.in. pojazdy wyposaża się w lepsze technologie, poprawiane jest bezpieczeństwo infrastruktury drogowej oraz stawia większy nacisk na proces szkolenia kierowców.
Według najnowszych badań nad DRL, użytkownicy dróg, w tym piesi, rowerzyści i motocykliści mogą wcześniej i wyraźniej dostrzec pojazd wyposażony w światła do jazdy dziennej niż taki, który posiada tylko światła mijania. W pojazdach wyposażonych w DRL światła włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika. W ciemności kierowca musi włączyć ręcznie światła mijania, co skutkuje automatycznym wyłączeniem DRL.
Z punktu widzenia ochrony środowiska, światła do jazdy dziennej są skutecznym rozwiązaniem w kwestii poprawy widoczności pojazdów. Ponieważ z założenia technologia ta ma być stosowana przy świetle dziennym, jest dużo bardziej wydajna i skuteczna niż obecne urządzenia oświetleniowe. Światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 25–30 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Natomiast przy zastosowaniu w DRL oświetlenia LED (Light Emitting Diode), zużycie energii spada jeszcze bardziej, do poziomu 10 proc.
Dyrektywa 2008/89/WE1 dotycząca obowiązkowej instalacji w pojazdach świateł do jazdy dziennej, wchodząca w życie z dniem dzisiejszym, znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Dzięki niej ujednolicone zostaną wymagania krajowe dotyczące obowiązku instalacji w nowych pojazdach świateł do jazdy dziennej. Wymagania te dotychczas różniły się istotnie w poszczególnych państwach członkowskich.
Przypisy:
1. Dyrektywa 2008/89/EC i dodatkowe informacje na temat DRL: ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/safety/daytime-running-light/index_en.htm
– Światła do jazdy dziennej stanowić będą istotny wkład w osiągnięcie naszego celu, jakim jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych. Jest to również dobra wiadomość z punktu widzenia ochrony środowiska, ponieważ w porównaniu ze zwykłymi światłami, niższy poziom zużycia energii zaowocuje spadkiem emisji dwutlenku węgla – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani, odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa.
W 2009 r. na europejskich drogach zginęło ponad 35 tys. osób, przy czym na każdą ofiarę śmiertelną przypadają cztery osoby ranne, których obrażenia skutkują trwałym kalectwem, dziesięć osób poważnie rannych i 40, które odniosły mniej groźne obrażenia. Powyższe liczby maleją dzięki temu, że podjęto szereg stosownych działań, m.in. pojazdy wyposaża się w lepsze technologie, poprawiane jest bezpieczeństwo infrastruktury drogowej oraz stawia większy nacisk na proces szkolenia kierowców.
Według najnowszych badań nad DRL, użytkownicy dróg, w tym piesi, rowerzyści i motocykliści mogą wcześniej i wyraźniej dostrzec pojazd wyposażony w światła do jazdy dziennej niż taki, który posiada tylko światła mijania. W pojazdach wyposażonych w DRL światła włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika. W ciemności kierowca musi włączyć ręcznie światła mijania, co skutkuje automatycznym wyłączeniem DRL.
Z punktu widzenia ochrony środowiska, światła do jazdy dziennej są skutecznym rozwiązaniem w kwestii poprawy widoczności pojazdów. Ponieważ z założenia technologia ta ma być stosowana przy świetle dziennym, jest dużo bardziej wydajna i skuteczna niż obecne urządzenia oświetleniowe. Światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 25–30 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Natomiast przy zastosowaniu w DRL oświetlenia LED (Light Emitting Diode), zużycie energii spada jeszcze bardziej, do poziomu 10 proc.
Dyrektywa 2008/89/WE1 dotycząca obowiązkowej instalacji w pojazdach świateł do jazdy dziennej, wchodząca w życie z dniem dzisiejszym, znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Dzięki niej ujednolicone zostaną wymagania krajowe dotyczące obowiązku instalacji w nowych pojazdach świateł do jazdy dziennej. Wymagania te dotychczas różniły się istotnie w poszczególnych państwach członkowskich.
Przypisy:
1. Dyrektywa 2008/89/EC i dodatkowe informacje na temat DRL: ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/safety/daytime-running-light/index_en.htm
źródło: © Unia Europejska, 1995-2011
www.ec.europa.eu
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl