Aktualności
Gdańsk rowerową stolicą Polski (19869)
2016-11-12Gdańsk po raz kolejny uznany został za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto Polski! Tytuł co dwa lata przyznaje ogólnopolski miesięcznik RowerTour, na podstawie rankingu opracowanego wspólnie z najważniejszymi organizacjami rowerowymi kraju.
Miesięcznik RowerTour ranking "Rower w mieście" opracował już po raz czwarty. Objął on 41 największych polskich miast (wszystkie z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys.). Pod lupę wzięto rozwiązania infrastrukturalne i w zakresie organizacji ruchu, ułatwienia i usprawnienia dla rowerów, inwestycje w parkingi rowerowe. Zbadano także możliwości przewozu rowerów komunikacją miejską, imprezy dla mieszkańców promujące codzienne korzystanie z rowerów, a także rekreację rowerową.
Pierwszy po raz trzeci
Gdańsk już po raz trzeci z rzędu zajął pierwsze miejsce w rankingu. Tym samym utrzymał czołową pozycję, jaką zajął zarówno dwa, jak i cztery lata temu.
- Nasze miasto uzyskało w sumie 55 punktów, wyraźnie wyprzedzając Toruń (drugie miejsce i 48,2 pkt.) i Wrocław (trzecie miejsce i 47,9 pkt.). Szczególnie wysoko ocenieni zostaliśmy za jakość i spójność sieci dróg rowerowych oraz powszechność stref ruchu uspokojonego, w tym m.in. strefy tempo 30. A także za przyjazność centrum miasta dla poruszania się rowerem, warunki dla parkowania rowerów oraz wykorzystanie przez miasto funduszy zewnętrznych dla rozwoju infrastruktury rowerowej i duże zaangażowanie w promocję codziennego poruszania się rowerem – mówi pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej Remigiusz Kitliński.
Na swoją rowerową pozycję Gdańsk pracuje od lat.
- Od wielu lat konsekwentnie realizujemy program budowy nowoczesnych dróg rowerowych oraz zmian w organizacji ruchu, dzięki którym mieszkańcy oraz turyści mają możliwość korzystania z roweru jako alternatywnego środka transportu miejskiego i rekreacji - zaznacza zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak. – Inwestycje w przyjazną rowerzystom infrastrukturę wspieramy dodatkowo działaniami promującymi jazdę rowerem wśród mieszkańców. I tak, z powodzeniem od lat prowadzimy m.in. takie kampanie jak "Rowerem do pracy", czy dedykowany najmłodszym "Rowerowy Maj". Warto wspomnieć, że wszystkie gdańskie szkoły podstawowe i gimnazja posiadają pojemne parkingi rowerowe. Tylko w tym roku przed szkołami zainstalowanych zostało kolejnych 2 tysiące stojaków – dodaje wiceprezydent.
Rowerem 4. generacji po Gdańsku i nie tylko
Obecnie Gdańsk wraz z 15 samorządami przygotowuje się także m.in. do realizacji projektu budowy systemu roweru metropolitalnego.
- Do dyspozycji mieszkańców i odwiedzających nas turystów oddać chcemy nowoczesne rowery 4. generacji. Wypożyczanie takiego roweru ma być maksymalnie proste i dostępne. Zaletami takiego systemu są integralność z urządzeniami mobilnymi, lepsza synchronizacja z komunikacją zbiorową oraz brak konieczności zostawienia pojazdów tylko w dedykowanych miejscach – informuje Piotr Grzelak.
Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego wyraziły: Sopot, Gdynia, Kartuzy, miasto i gmina Pruszcz Gdański, Tczew, Wejherowo, Puck, Reda, Rumia, gmina Sierakowice, gmina Somonino, gmina Stężyca, gmina Żukowo i gmina Władysławowo. Uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego planowane jest wiosną 2018 roku.
W tym roku Gdańsk po raz drugi zwyciężył w European Cycling Challenge, czyli w Europejskiej Rowerowej Rywalizacji Miast, bijąc przy tym wszystkie dotychczasowe rekordy rywalizacji. O tytuł konkurowały 52 miasta, a Gdańsk uzyskał imponujący wynik ponad 825 tys. przejechanych kilometrów.
Żródło i więcej informacji: http://infobike.pl/gdansk-rowerowa-stolica-polski_more_88906.html
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.