Aktualności
Warszawa: wyniki pomiarów ruchu rowerowego w 2015 roku (18765)
2015-08-05W tym roku ponownie zorganizowano w Warszawie pomiary ruchu rowerowego. Firma Polska Inżynieria policzyła rowerzystów w 52 lokalizacjach w dni robocze i weekendy.
Największe natężenia ruchu rowerowego zanotowano na ciągu ulic Prymasa Tysiąclecia – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Banacha oraz na moście Świętokrzyskim – informuje warszawski Urząd Miejski.
W porównaniu z wynikami z 2014 roku, różnice nie są wielkie, należy jednak podkreślić, że są to dane z pojedynczych dni pomiarowych, które trudno jest porównać ze względu na różnice pogodowe. W tym roku kapryśna pogoda w maju i czerwcu sprawiła, że pomiary przeciągnęły się do drugiej połowy czerwca, niektóre dni pomiarowe były wyraźnie chłodniejsze niż rok wcześniej.
W kilku lokalizacjach, w których dostępne są dane z pomiarów z lat 2009-2012, widać jednak wyraźną tendencję wzrostową. Wielkość ruchu rowerowego w szczycie komunikacyjnym wzrasta co roku o ok. 20-30 rowerów/godzinę. Zadaniem pomiarowców było notowanie, czy rowerzysta korzysta z chodnika, jezdni czy z dedykowanej infrastruktury rowerowej. Tu wyniki są zróżnicowane, zależne w dużej mierze od organizacji ruchu na danym skrzyżowaniu, jednak wyraźnie widać, że w przypadku braku dedykowanej infrastruktury rowerowej większość rowerzystów korzysta z chodnika.
Aby to zmienić, będziemy sukcesywnie rozbudować infrastrukturę rowerową. Tam, gdzie infrastruktura jest dobra i spójna, korzysta z niej ponad 95% rowerzystów. Wykonawca pomiarów dokonał także obliczenia procentowego udziału rowerzystów w ruchu. Podstawą były aktualne (tegoroczne) wyniki pomiarów ruchu samochodów i napełnienia komunikacji miejskiej.
Największy udział ruchu rowerowego jest na ul. Prymasa Tysiąclecia (na południe od ul. Kasprzaka) oraz na moście Świętokrzyskim – tu w szczycie popołudniowym udział ruchu rowerowego sięga nawet 10%!
Widać też, że oddana do użytku jesienią ubiegłego roku trasa rowerowa wzdłuż ulic Świętokrzyskiej i Prostej szybko zyskała dużą popularność – przy rondzie ONZ przejeżdża nawet 450 rowerów/godz. w obu kierunkach. Analogicznie jak rok temu, wykonawca obserwował wybrane cechy rowerzystów takich jak płeć, ubiór czy rodzaj roweru. Dane te są szczegółowo wymienione w tabelach 3-1. oraz 3-2. i dodatkowo pokazane na załączonych wizualizacjach.
Poza ręcznymi pomiarami, rozwijamy sieć automatycznych punktów pomiarowych. Obecnie ruch rowerowy jest stale mierzony w 11 punktach pomiarowych, i w tym roku dojdą kolejne, m.in. przy nowobudowanych drogach dla rowerów. Pracujemy też nad udostępnieniem danych z liczników na naszej stronie internetowej.
Dane z pomiarów (ręcznych i automatycznych) służą nam m.in. do planowania inwestycji - w ramach 74 mln zł przyznanych na infrastrukturę rowerową na lata 2016-2017 na czerwcowym posiedzeniu Rady Warszawy, planujemy remont najpopularniejszej trasy wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia i udrożnienie Ronda Zesłańców Syberyjskich, a także zbudowanie równoległej trasy obwodowej wzdłuż ulic Okopowa-Towarowa.
Źródło: Infobike.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.