O klimacie
Najpopularniejsze auta elektryczne w Europie (19519)
2016-06-04Pozycję lidera utrzymuje Nissan Leaf, ale niedaleko za nim jest już Renault Zoe, który zaskakująco dobrze sprzedaje się w Niemczech.
Europejskie Stowarzyszenie European Alternative Fuels Observatory (EAFO) podało statystyki sprzedaży aut elektrycznych w Europie za I kwartał br. Pozycję lidera utrzymuje Nissan Leaf, ale niedaleko za nim jest już Renault Zoe, który zaskakująco dobrze sprzedaje się w Niemczech.
W ubiegłym roku mocno wzrosła w Europie, bo aż o 45 proc. sprzedaż elektryków Nissana. Japoński koncern sprzedał na Starym Kontynencie w sumie 7,5 tys. modeli Leaf i NV200. Dzięki temu Nissan zachował pozycję lidera na europejskim rynku EV z udziałem w sprzedaży na poziomie 28 proc. Japończycy sprzedali w Europie do tej pory już ponad 20 tys. elektryków.
Nissan szacuje, że średni koszt przejechania 1 km elektrycznym Leafem czy NV200 wynosi ok. 0,03 euro/kWh, a dodatkowe korzyści to niższe koszty utrzymania. Japończycy szacują, że są one średnio o 40 proc. mniejsze niż w przypadku tradycyjnych aut.
Europejskie stowarzyszenie European Alternative Fuels Observatory (EAFO) szacuje, że w I kwartale br. udział Nissana Leaf w europejskim rynku aut całkowicie elektrycznych wyniósł 25,6 proc. (sprzedaż 8,05 tys. modeli). Następne są Renault Zoe (23,7 proc., 7,46 tys. sprzedanych aut), Tesla Model S (13,2 proc., 4,16 tys.), Volkswagen e-Golf (9,3 proc., 2,91 tys.) oraz BMW i3 (9,3 proc., 2,05 tys.).
Zestawienie EAFO w zakresie aut plug-in dominuje Mitsubishi OutlanderPHEV z udziałem w europejskim rynku za I kwartał br. na poziomie 25,4 proc. (sprzedaż 8,29 tys. aut), a kolejne są Volkswagen Golf GTE (12,9 proc.,4,22 tys.) Volvo XC90 PHEV (10,7 proc., 3,48 tys.) Audi A3 e-Tron (8,7 proc., 2,83 tys.) oraz Volkswagen Passat GTE (7,6 proc., 2,49 tys.)
Co ciekawe, jak wynika z danych EAFO, drugi w zestawieniu aut całkowicie elektrycznych – Renault Zoe – był w I kwartale br. najlepiej sprzedającym się modelem EV w Niemczech. W sumie u naszych zachodnich sąsiadów w ostatnim miesiącu I kwartału zarejestrowano 1528 auta elektryczne i hybrydy plug-in, co oznacza spadek o 10 proc. w ujęciu rok do roku. EAFO tłumaczy to faktem oczekiwania przez Niemców na uruchomienie rządowego programu dopłat do aut elektrycznych.
W liczbie aut elektrycznych i hybryd plug-in sprzedanych w Niemczech w I kwartale br. dominował Renault Zoe (822 rejestracje), kolejny był Volkswagen Golf GTE (604), a następnie Nissan Leaf (586), Audi A3 e-Tron (581) oraz Tesla Model S (482).
Wkrótce wyniki sprzedaży na europejskim rynku EV może poprawić uruchomienie niemieckiego programu dopłat do aut elektrycznych i hybrydowych. Dzięki niemu osoby kupujące auta elektryczne za naszą zachodnią granicą otrzymają dopłatę w wysokości 4 tys. euro, a w przypadku samochodów hybrydowych typu plug-in dopłata będzie niższa i wyniesie 3 tys. euro.
Maksymalna cena auta nie może przekroczyć 60 tys. euro. W program zaangażowały się już firmy Daimler, VW oraz BMW, ale z dopłatą będzie można kupić też elektryczne auta zagranicznych producentów.
Źródło: gramwzielone.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.