O klimacie
Pierwsze miasto na świecie bez samochodów (19680)
2016-08-11Jeszcze tylko przez kilka lat mieszkańcy Helsinek będą mogli wyjeżdżać na miejskie ulice własnymi samochodami. Zakaz używania w ruchu miejskim prywatnych pojazdów zostanie wprowadzony w 2025 roku. Do tego czasu - według założeń - lokalny transport publiczny rozwinie się na taką skalę, że ponoć nikt nie odczuje dyskomfortu w związku z nowymi przepisami.
Taka nowa wizja miasta - jako miejsca, w którym nikt nie jeździ własnym pojazdem - wynika z ekologicznego spojrzenia Finów na świat.
Zdaniem Sonji Heikklilä, 26-letniej inżynier transportu, propagatorki tej idei, rozwiązanie przyczyni się do sprawniejszego poruszania się po mieście. Rolą miasta będzie zapewnienie idealnego systemu połączeń pojazdów zbiorowego transportu, w którym podróż będzie szybka, a bilet tani.
Po raz kolejny Skandynawowie udowadniają, że są w awangardzie. Dominują na polu równouprawnienia płci czy pokonywania nierówności społecznych. Teraz udowodnią światu, że przyszłość ludzkości wymaga natychmiastowych, radykalnych działań w celu uzdrowienia miast, między innymi poprzez odkorkowanie ulic.
Dlatego stolica Finlandii - poza doskonaleniem komunikacji zbiorowej - ma zamiar uruchomić program, który pomoże wyeliminować potrzebę posiadania samochodu, dając mieszkańcom możliwość dojazdu do pracy oraz miejsc zakupów, rozrywki i rekreacji pojazdami, które w każdej chwili będą mogli wezwać przez telefon.
Wizja inżynier Sonji Heikkilä opracowana została w jej pracy magisterskiej. Ideą zainteresowały się władze Helsinek i podjęły przygotowania do realizacji tego planu.
W swojej pracy Heikkilä wykorzystała realnego mieszkańca, 34-letniego żonatego ojca czwórki małych dzieci, by pokazać, jak komunikacyjna rewolucja może wpłynąć na życie rodzin. Mieszkańcy Helsinek, rezygnując z użytkowania, a w konsekwencji może nawet i posiadania własnego wozu, mają mieć do dyspozycji transferowe minibusy, wzywane za pomocą aplikacji telefonicznej, która zsynchronizuje wszystko, łącznie z odpowiadającą użytkownikowi ceną i środkiem transportu.
Oprócz busów, mieszkańcy i turyści będą mogli jeździć miejskimi rowerami albo skorzystać z platformy transportowej. Taką na przykład, w koncepcji pani inżynier, mógł zamawiać jej modelowy mieszkaniec, by odbierać dzieci z przedszkola i szkoły, po drodze zabierając też mieszkających w pobliżu kolegów synów, by wspierać również system społecznej pomocy i dzielenia się dobrami, w tym także czasem poświęcanym na opiekę nad dziećmi.
Jak władze Helsinek planują wdrożyć zmiany? Więcej na stronie Forbes.pl
Źródło: www.forbes.pl
ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl
Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.