Debaty ON-LINE

Wdrażanie strefy Tempo 30 w Gdyni (19892)

2016-10-25


galeria

fot. fotolia

W gdyńskim Śródmieściu trwa zmiana organizacji ruchu drogowego. Zmiany polegają na wprowadzeniu strefy Tempo 30. Powstają m.in. pasy rowerowe, drogi rowerowe oraz kontrapasy.

rwa wdrażanie zmian w organizacji ruchu drogowego w Śródmieściu Gdyni, polegających na wyznaczeniu strefy ograniczonej prędkości, czyli tzw. Tempo 30. Oprócz niższej prędkości poruszania się pojazdami, kierowcy powinni przyzwyczaić się do korzystania z "zasady prawej ręki", gdyż część skrzyżowań zostało zamienionych na równorzędne. Podobne rozwiązania sprawdziły się w pozostałej części Trójmiasta.

Pierwsze prace zakończyły się we wrześniu, a zmianami objęto ulice: Starowiejską, Mściwoja, Zgoda, Zygmunta Augusta i fragment ul. Abrahama. Październikowe przygotowania skupiły się na większości pozostałych, bocznych ulicach centrum, w tym Żeromskiego i Abrahama. Skrzyżowań równorzędnych nie wprowadzono na ul. Świętojańskiej.

Stworzenie strefy to przede wszystkim wskazanie ulic, na których większą wagę miasto przywiązuje do jakości przestrzeni, lepszych warunków ruchu pieszego i rowerowego, niż do funkcji transportowych ulicy. Przykładowo, na ulicy takiej znacznie łatwiej i bezpieczniej przejść przez jezdnię w miejscu do tego niewyznaczonym, a ruch rowerowy odbywa się bezpiecznie w jezdni.

- Wiele z ulic, które znajdą się w strefie, już wcześniej nie posiadało warunków do rozwijania wyższych prędkości niż 30km/h. Po prostu są zbyt wąskie. W kilku miejscach zastosowano jednak środek wymuszenia spowolnienia za pomocą zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniach - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor ZDiZ Gdynia. - Znak A-5 "skrzyżowanie równorzędne" został ustawiony przed kilkoma skrzyżowaniami z ul. Abrahama, Żeromskiego czy Słowackiego. Zbliżając się do takiego skrzyżowania, kierujący pojazdem powinien upewnić się, czy z prawej strony nie zbliża się inny pojazd. Kierowcy powinni zatem przypomnieć sobie o tzw. "zasadzie prawej ręki", gdyż skrzyżowania równorzędne nie były do tej pory w Gdyni zbyt popularne - dodaje Witowski. Skutki zmian w organizacji ruchu są bacznie obserwowane i w razie potrzeb wprowadzone zostaną korekty.

Kolejnym etapem, jest wprowadzenie licznych udogodnień dla ruchu rowerowego. Pierwsze można już zaobserwować w ramach budowy sygnalizacji świetlnej na ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie pojawiły się już pasy ruchu dla rowerów i nowy fragment drogi rowerowej, które lepiej połączą drogę rowerową na ul. Władysława IV z kontrapasem na ul. 3 Maja. Planowane jest również montowanie i malowanie znaków umożliwiających ruch rowerów pod prąd na większości dróg jednokierunkowych wewnątrz strefy ograniczonej prędkości.

Zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu wynikają z przyjętego trzy lata temu planu działań w ramach audytu polityki rowerowej miasta BYPAD. Wychodzą one również naprzeciw potrzebom przekształcania Gdyni, tak aby było ono bardziej komfortowe dla pieszych. Wszystkie prace są finansowane z projektu CIVITAS DYN@MO.

Źródło: infobike.pl


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl


Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.