Debaty ON-LINE

Przedsiębiorstwa społeczne – nowoczesna forma zielonego biznesu (19751)

2016-07-31


galeria

Fot. fotolia.pl

Przedsiębiorstwa społeczne działają globalnie w zakresie produkcji czy usług. Polska firma produkuje rowery z bambusa, amerykańska firma produkuje buty. Obie prowadzą działalność dobroczynną poprzez sprzedaż swoich produktów.

Przedsiębiorstwo społeczne to podmiot gospodarczy, którego działalność ma cele społeczne. Korzysta z narzędzi i technologii biznesu, aby osiągnąć korzyści społeczne. 

 Rowery z bambusa a edukacja w Ghanie

Jednym z przykładów jest polska firma Asante Bamboo Bikes, produkująca rowery z bambusową ramą. Firma ta, poprzez organizowanie zatrudnienia i szkolenia zawodowego w regionie Asante wspiera rozwój lokalnych społeczności. Każdy zakupiony rower finansuje stypendium edukacyjne dla młodzieży z regionu Asante.

Asante Bamboo Bikes produkuje rowery z bambusa  w Ghanie i sprzedaje je w Wielkiej Brytanii i Szwecji. Wkrótce trafią także do Szwajcarii i Danii.

Właściciele Asante Bamboo Bikes zainspirowani podróżami do krajów rozwijających się stwierdzili, że chcieliby produkować ręcznie wykonane bambusowe rowery w Ghanie i w Polsce. Ideą jest unikalny design, promocja wykorzystania naturalnych materiałów i kreowanie pozytywnej zmiany w Afryce. 

– Definiuję przedsiębiorczość społeczną jako działanie w modelach biznesowych, które przynosi dwa zyski – finansowy i społeczny. Im więcej zdziałamy w biznesie, tym więcej misji społecznych jesteśmy w stanie zrealizować. Ta misja społeczna może wspierać biznes, marketing i sprzedaż produktu, jeśli tylko dobrze, integralnie się to połączy – przekonuje Igor Pielas, założyciel firmy.

W listopadzie ubiegłego roku przedsiębiorstwo rozpoczęło działania w ramach inicjatywy Asante EDU.  Inicjatywa ta ma rozwiązać problem nierównego dostępu do edukacji w Afryce. Kampania crowdfundingowa osiągnęła poziom 150 proc. celu i pozwoliła zebrać ok. 18 tys. zł na stworzenie trzech interaktywnych bibliotek dla uczniów w Ghanie.

Właściciele firmy chcieli pomagać potrzebującym poprzez stworzenie produktu, który jest przyjazny środowisku i zdrowiu ludzkiemu. Dlatego zdecydowali się na produkcję rowerów z naturalnych materiałów. Z wyliczeń Europejskiej Federacji Cyklistów wynika też, że jednoślady są średnio 13-krotnie mniej szkodliwe dla środowiska niż samochody. Emisja dwutlenku węgla, biorąc pod uwagę również powstanie sprzętu, wynosi w przeliczeniu na 1 osobę 21 gramów na każdy pokonany kilometr. 

Od 2015 roku firma sprzedaje rowery z materiału naturalnego jakim jest bambus.  Bambus to zrównoważony materiał o niezwykłych właściwościach. które sprawiają, że ramy roweru są wytrzymałe jak stal przy jednocześnie niższej wadze.  Ponadto zostały przetestowane, by potwierdzić ich bezpieczeństwo i zapewnić satysfakcję użytkownikowi. Każda rama wymaga ponad 50 godzin ludzkiej pracy i pasji. Rama bambusowa na długi czas jest odporna na wodę czy promieniowanie UV.

Drewniane ramy rowerowe są wykonywane ręcznie w Ghanie jako część inicjatywy społecznej Yonso Project. Założyciel firmy liczy na to, że w pierwszym roku działalności uda się sprzedać ok. 100 jednośladów. Jest to jeden z powodów dla których firma, które obecnie działa w Polsce, Wielkiej Brytanii i Szwecji, ma wejść na rynki Szwajcarii i Danii. W owych krajach cena roweru (wynosząca od 4–9 tys. zł) jest bardziej przystępna dla klasy średniozamożnej w porównaniu do Polski.

Założyciele firmy chcą zlikwidować  bariery, przez które ludzie jeszcze nie przesiadają się na ten środek transportu w codziennym użyciu i postanowili stworzyć elektronikę dla rowerów. Mają zamiar  stworzyć inteligentne floty rowerów, które mogą być stosowane przez pracodawców, zarządców nieruchomości, smart cities. Floty będą oferowane w nowoczesnym modelu finansowania.

Firma ma także plany związane z polskim rynkiem, gdzie transport rowerowy zyskuje na popularności, ale wciąż w niewystarczającym stopniu.

Właściciele Asante mieli bardzo oryginalny pomysł, który sprawdza się na rynkach zagranicznych. Połączenie naturalnych materiałów w produkcji oraz działalności społecznej jest filozofią  godną polecenia dla innych. 

Sprzedaż butów z korzyścią dla zdrowia ludzi   

Innym przykładem przedsiębiorstwa społecznego jest zagraniczna firma Toms Shoes , która produkuje buty oraz w mniejszym zakresie okulary przeciwsłoneczne i torebki.  To przedsiębiorstwo społeczne zostało założone przez Blake’a Mycoskie  w 2006 roku. Ideą jego założenia była chęć pomocy dzieciom w krajach ubogich.  Za każdą zakupioną parę butów 1 ubogie dziecko w krajach rozwijających się miało dostać  1 parę butów. Jak do tej pory sprzedano już ponad 60 mln par butów i tyle samo zostało rozdanych potrzebującym dzieciom. Działalność dobroczynna firmy Toms Shoes  jest praktykowana aż w 70 krajach całego świata.  

Od kilku lat produkowane są już nie tylko buty. Przedsiębiorstwo zaczęło wytwarzać okulary przeciwsłoneczne i torebki oraz sprzedawać kawę. Sprzedaż okularów przeciwsłonecznych przyczynia się do ratowania wzroku potrzebujących osób – poprzez sponsorowanie operacji  ratujących wzrok czy zakup okularów korekcyjnych.  Ponadto powstała kolekcja torebek, z której częściowe zyski ze sprzedaży wspierają zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie porodów poprzez m.in. odpowiednie wyszkolenie osób odbierających porody.

Pomoc udzielana przez firmę Toms Shoes dla potrzebujących jest nieoceniona. Popularność przedsiębiorstwa rośnie z roku na rok. Firma bardzo się rozwinęła przez 10 lat funkcjonowania i obecnie współpracuje z ponad 100 partnerami na całym świecie, którzy jako jej partnerzy wykonują działalność dobroczynną .

Działania takich firm jak Asante Bamboo Bikes oraz Toms Shoes dowodzą, iż można połączyć  biznes i  działalność dobroczynną z sukcesem.  Są to przedsiębiorstwa społeczne, które  stanowią  bardziej rozwiniętą formę zrównoważonego i zielonego biznesu, a ich ilość zwiększa się na świecie z roku na rok. 

Katarzyna Dmochowska, ChronmyKlimat.pl
na podstawie http://www.asantebikes.com/ oraz http://www.toms.com

 


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl


Projekt "Polityka klimatyczna szansą dla Polski. Jak ją wykorzystać? (KLIMAPOLKA)" jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.
Za treść materiałów odpowiada wyłącznie Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju.