Dlaczego węgiel tanieje?

Ile emituje transport towarów? - przykład Holandii i Niemiec (21697)

Wojciech Szymalski
2021-02-11


galeria

Aby stwierdzić, który środek transportu zużywa mniej energii trzeba wyliczyć wskaźnik intensywności emisyjnej wykonywanych za jego pomocą przewozów. W Polsce nie robi się tego regularnie, ale w Holandii i Niemczech już tak. Sprawdźmy co lepsze: żegluga czy kolej? samochody czy statki?

W raporcie „Żegluga czy kolej?” odwołano się do danych holenderskich, aby pokazać, który ze środków transportu emituje więcej gazów cieplarnianych. Informacje te zostały wyliczone najpierw w roku 2011, a następnie w roku 2016 na danych z roku 2014 przez od dawna zajmującą się transportem, jego kosztami zewnętrznymi i zużyciem energii agencję CE DELFT. Poniższy rysunek przedstawia, jak wiele emisji na jednostkę prazy przewozowej – tkm, czyli tonokilometr, zużywają środki transportu na terenie Holandii. Jak można zauważyć, zasadniczo najlepsza jest kolej elektryczna.

Nie tylko Holandia publikuje tego typu dane. Słynący z precyzji i porządku Niemcy obliczają taki wskaźnik już od wielu lat. Jego aktualne wartości można znaleźć na stronie Umweltbundesamt, czyli Agencji Ochrony Środowiska, która jest niezależnym od rządu organem przetwarzającym dane i dostarczającym obiektywnych opinii podbudowujących politykę krajową w zakresie ochrony środowiska. W Niemczech emisje realizowane przez różne środki transportu jest tylko nieco inne, niż w Holandii. Także w tym kraju żegluga jest bardziej emisyjna, niż kolej.

Opracowanie własne

Źródła danych: CE DELFT, Umweltbundesamt


ChronmyKlimat.pl – portal na temat zmian klimatu dla społeczeństwa i biznesu. © Copyright Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
Redakcja: ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa, tel. +48 +22 8510402, -03, -04, fax +48 +22 8510400, portal@chronmyklimat.pl